Ett ögonblick...

...Jonas Gustafsson, 21 som tycker att Stockholms turister för­tjänar att se mer av huvudstaden än Drottninggatan och Gamla stan.

NYHETER
Karl Torstensson och Jonas Gustafsson.
Foto: Andreas Enbuske
Karl Torstensson och Jonas Gustafsson.

– Vi tar fram en helt ny typ av turistkarta över Stockholm som inte fokuserar på turistställena. Vi vill visa guldkornen och bra ställen i innerstans ytterkanter.

Till exempel?

– Det blir lite okända grejer som turister inte vet så mycket om. Bland annat kommer vi att märka ut Långholmens klippor.

Vilka är vi?

– Jag och min företagspartner Karl Torstensson.

Hur har ni valt ut ställena?

– Vi har frågat runt på stan vad folk har för favoritställen. Sen har vi ­sammanställt det och bedömt själva vad som verkar bra.

Varför?

– Stockholm har 7–8 miljoner turister varje år, och de har bara en turistkarta att följa. Så vi kände att vi vill framhäva Stockholm på ett rättvist sätt.

Kommer ni att tjäna några pengar?

– Det är inte huvudsyftet, vi vill förverkliga vår idé. Men det är klart, man ­gråter ju inte om man tjänar en liten hacka.

Kartan finansieras av annonsintäkter och kommer att tryckas i 500 000 exemplar.

Till sist, vad önskar du dig mesta av allt just nu?

– Att Sverige tar VM-guld i sommar.

Clarence Frenker