Olycksdrabbad dag på E4:an

30-tal bilar i seriekrock

Ett 20-tal bilar och flera lastbilar var inblandade i olyckan.
Foto: ANNA HÖGLUND (LÄSARBILD)
Ett 20-tal bilar och flera lastbilar var inblandade i olyckan.
NYHETER

En stor trafikolycka inträffade vid 11.20-tiden på E4:an vid avfarten till Stora Väsby, norr om Stockholm.

Över 30 fordon - varav fyra lastbilar - var inblandade i olyckan. Vid 13-tiden inträffade ännu en olycka vid Arlanda.

Flera personer skadades svårt i seriekrocken.
Foto: Dan Brådhe (läsarbild)
Flera personer skadades svårt i seriekrocken.

Fem ambulanser, en ambulanshelikopter och 30 brandmän från 4 brandstationer ingick i räddningsarbetet.

Enligt Stockholms läns landstings presschef, Anders Fridell, fördes 15 personer till sjukhus. Minst fem av dem ska vara allvarligt skadade. De skadade har delats upp på Karolinska sjukhuset i solna, Danderyds sjukhus och Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Följdolyckor

Olyckan startade med en singelolycka, troligen på grund av det hala väglaget. Sedan uppstod seriekrockar och flera följdolyckor.

– Det är folk som kör förbi och tittar på den stora olyckan som själva har krockat. Det är totalt kaos där, säger Janne Hedlund vid Stockholmspolisen, till aftonbladet.se.

Trafiken Vid Stora Väsby var avstångd fram till eftermiddagen. I södergående riktning öppnades filerna vid 14.37 och i norrgående riktning öppnades de vid 16.24

Glashalt

Strax före 13-tiden inträffade ännu en olycka på E4, vid trafikplats Arlanda, också i södergåenderiktning. Där var två personbilar inblandade och enligt Anders Fridell fördes sex personer till sjukhus.

Väglaget på platsen var glashalt under dagen.

- Det är väldigt förrädiskt. På vissa ställen är det alldeles torrt på vägbanan medan det på andra ställen är mycket halt, sade Robert Eriksson, stabsbefäl vid räddningstjänsten.

Kamp om ambulanser

Halkan orsakade också flera mindre olyckor i länet under dagen. Belastningen på ambulanserna i både Stockholm och Uppsala var under flera timmar mycket hög.

- Vi har tvingats prioritera hårt bland transporterna, vilket lett till att patienter med mindre allvarliga tillstånd har fått vänta en del. Det är alltid obehagligt, men det har så vitt jag vet kunnat ske utan att deras medicinska säkerhet har riskerats, säger Anders Fridell.

Johanna Melén, Therese Holmberg, Karin Henriksson