Svårt identifiera offren

Många av passagerarna saknade id-handlingar

NYHETER

Arboga (TT)

Polisen inledde sent på fredagen det svåra arbetet med att identifierade de nio offren för fredagens bussolycka utanför Arboga. Identifieringen väntas kräva lång tid, säger polisens pressansvarige Ulf Palm.

– Vi har inte funnit id-handlingar hos en del av de omkomna. Flera döda var troligen anhöriga till svårt skadade passagerare som polisen ännu inte kunnat tal med.

26 människor fick svåra skador vid olyckan: frakturer, sår, kläm- och krosskador. 15 av dem togs om hand på Universitetssjukhuset i Örebro och tiotalet på vardera sjukhusen i Eskilstuna och Västerås. Omkring tjugo människor med mindre allvarliga skador fick hjälp på vårdcentraler.

– Det är den svåraste bussolyckan i Sverige, säger Palm.

Läget föreföll stabilt för de skadade vid midnatt men det kan ändras plötsligt, varnade sjukvården.

Bussen kanade av motorvägen E18/20 vid lunchtid, rullade runt och landade på taket 25 meter från vägen. Taket trycktes ihop och 20-talet passagerare satt fastklämda när räddningspersonal anlände. En kran fördes dit för att lyfta bussen.

Svår räddning

Räddningsarbetet var mycket svårt och i vissa fall tog det en timma att befria passagerare. Många hängde upp och ner i sina säkerhetsbälten.

– Det var den besvärligaste uppgift man kan tänka sig, sade brandförsvarets insatsledare Lars Johansson.

Enligt arrangören Forellenresor reste 50 passagerare i bussen.

Ett vittne sade att bussen utan att sladda kom allt närmare vägrenen innan den kanade av. Det stämmer också med spåren på platsen, säger polisen.

Förundersökning

– Vi har inlett en förundersökning för att utreda eventuell misstanke om vårdslöshet, säger Ulf Palm.

Polisen förhörde bussföraren under kvällen. Vad som framkom då ville inte Palm säga, eftersom fler vittnen ska förhöras och deras uppgifter inte får färgas av vad föraren sagt.

Palm betonade att det inte finns någon brottsmisstanke och att det kan vara fråga om en ren olycka. Det är det förundersökningen ska ge svar på.

Bussen var en Volvo 9900, årsmodell 2003. Enligt ägaren, Mikael Hellberg på Hellbergs buss i Skövde, hade den säkerhetsbälten på alla platser.

– Vi ropar ut i högtalarna att folk ska ta på bältet, som vi måste göra. Men vi kan inte tvinga någon.

Teaterresa

Passagerarna kom från Skövde, Falköping, Mariestad, Gullspång och Tibro. De skulle till Stockholm för att se musikalen Mamma mia.

Skövde inrättade en telefonjour för anhöriga till personer som kan ha drabbats. Även i Mariestad kunde oroliga anhöriga ringa ett journummer.

Under fredagen kom sex utredare från Statens haverikommission till olycksplatsen. De dokumenterade olycksplatsen innan bussen under natten fördes till en verkstad i Örebro, där haverikommissionens tekniker ska arbeta vidare.

TT