Rekordresultat för Aftonbladet

- största vinsten i tidningens 175-åriga historia

NYHETER

Aftonbladet går som tåget.

Förra året gjorde koncernen en vinst på 337 miljoner kronor.

– Att aftonbladet.se är en mycket god affär bidrar starkt till resultatet, säger vd Carl Gyllfors.

Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet Hierta AB.
Foto: Maria Östlin
Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet Hierta AB.

Aftonbladet satsade stort under förra året - bland annat gjordes stora investeringar inom webb-tv. Trots det gjorde koncernen sin största vinst under tidningens 175-åriga historia: 337 miljoner kronor.

Omsättningen ökade från 2,1 miljarder kronor 2004 till närmare 2,4 miljarder kronor 2005.

Enligt Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet Hierta AB, är den förbättrade annonsförsäljningen för både papperstidning och nät en viktig del av förklaringen till det goda resultatet.

”Ett innovativt företag”

– Vi har all-time-high i annonsintäkter för samtliga våra produkter, säger han.

Den kanske viktigaste orsaken till rekordvinsten är dock att Aftonbladet Nya Medier, där aftonbladet.se ingår, går bättre och bättre.

– Det går väldigt bra för Nya Medier. Vi skördar nu frukterna av det fantastiska arbete som gjorts under många år. Nya Medier har också lyckats bra med de betaltjänster vi har, Plus och Viktklubb.se, säger Carl Gyllfors.

Hur ser strategin ut för i år?

– Det är stenhård konkurrens, så vi måste utveckla våra produkter hela tiden. Det är jätteviktigt att läsarna känner att vi är ett innovativt företag som ger dem vad de vill ha.

Mia Carron