Sossarnas hemliga valstrategi avslöjad

Moderater utmålas som falska och kristdemokraterna ska tigas ihjäl

NYHETER

I dag avslöjades socialdemokraternas hemliga valstrategi.

Bland annat ska moderaterna utmålas som falska.

- Vi ska visa vad de andra partierna döljer, säger socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog.

Partisektreterare Marita Ulvskog.
Foto: Robin Nordlund
Partisektreterare Marita Ulvskog.

Ett hemligt dokument som skrevs av socialdemokraternas kommunikationschef Carina Persson har skickats till partiets 26 försteombudsmän i landet. Det avslöjas av Dagens Nyheter i dag.

I dokumentet, som har namnet ”Valseger 2006”, skriver Carina Persson att allmänheten har en ”bristande tilltro till oss för att väljarna inte uppfattar att vi håller det vi lovar. De tycker också att vår moral brister. Vi har tappat i partisympati och i förtroende för de viktiga sakfrågorna – arbetslösheten, vården, skolan, äldreomsorg, barnomsorg och ekonomi”.

- Det är ett internt material, säger socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog.

- Det visades på ett seminarium i Gävle förra sommaren. Då var vi utsatta för en väldigt tuff granskning och det hade begåtts en rad fel. Men alla partier består av ofullkomliga människor, fortsätter hon.

Utmålas som falska

I den hemliga strategiplanens dokument siktar man in sig på hur bilden av det borgliga blocket ska hanteras i medierna inför höstens val.

Moderaterna ska utmålas som falska. Man ska sprida budskapet att ”moderaterna är opålitliga och kommer säga vad som helst för att bli valda” samt att ”moderaterna tar från de sjuka och arbetslösa och ger till de friska och arbetande”.

Centerpartiet ska över hela landet utmålas som ett lydparti till moderaterna, men på lägre nivå ska de klappas medhårs.

Slå fast att folkpartiet kommer ha svårt att få genomslag för sin politik

Kristdemokraternas utrymme ska strypas.

- Vi ska vara öppna om våra egna ofullkomligheter men vi ska även visa vad de andra partierna döljer. Det här är något som alla partier ägnar sig åt, säger Marita Ulvskog.

”Klockrent upplägg”

Mediestrategen Petter Andréasson var en av dem som hjälpte socialdemokraterna att vinna tillbaka den politiska makten i valet 1982 då han jobbade som kampanjstrateg för partiet. Han berömmer upplägget i det interna dokumentet.

- Upplägget är klockrent på det sättet att man visar på moderaterna som den tydliga fienden. Men det som kan vara negativt är att man nu visat hur man tänkt bedriva kampanjen. Det gör det lättare för oppositionen att bemöta strategierna, säger Andréasson.

Håkan Isaksson