Stadsmeditera och slipp stressen

Här är den snabba vägen till harmoni

1 av 5 | Foto: Andreas Lundberg
Finn det inre lugnet.
NYHETER

Det går att spänna av även om tiden är knapp.

Lär dig stadsmeditera.

Här är övningar du kan göra på fem minuter.

Stressen i ekorrhjulet kan brytas. Tricket är att tänka bort alla måsten och bara vara – här och nu.

– När hela du är på plats med kropp och själ, kostar det ingen energi och då blir man avslappnad, säger Eva Pettersson, föreläsare och expert på avslappning.

Var närvarande

Öva på att vara närvarande i stunden i vardagens små pauser. Ta tillfället i akt på t-banan, när du promenerar eller sitter i bilkö. En minimeditation lättar på trycket.

Eva Petterssons grundtips för stressade själar är att tänka: Vad är det värsta som kan hända?

”Onödig oro”

– Man blir oftast inte halshuggen för att man blir lite sen eller har glömt något papper. Att tänka tankar som ”jag kommer inte att hinna” och ”det här klarar jag aldrig” skapar bara onödig oro och trötthet i kroppen.

Några snabba övningar till mindre stress

Stressad i tunnel­banan

Nu kan du inte påverka högarna med papper på jobbet eller högarna med tvätt där hemma. Så sitt tungt på sätet, andas djupt med hela magen. Låt andetagen bli allt djupare, vila i pausen som uppstår när du andats ut. Slappna av med axlarna och häng med huvudet en aning. Öppna dina sammanbitna käkar och tänk på hur duktig du är som faktiskt fixar det mesta.

Deadline på kontoret

Stäng dörren till ditt rum eller gå in på toaletten för att få lite lugn. Böj kroppen framåt och häng med huvud och armar ned mot golvet. Rulla sakta upp, kota för kota. Kom upp och förflytta tyngdpunkten från höger till vänster sida med lätt böjda knän. Skaka armar och axlar för att få bort spänningar. Dra upp axlarna mot öronen och spänn där i en minut. Släpp sedan ned och skaka loss. Upprepa tre gånger.

Frustrerad i bilkön

Trängselskatt eller ej. Ibland går det långsamt på lederna kring Stockholm. Sitter du i bilkö så passa på och pausa från omgivningen ett tag. Ta ett djupt andetag, titta på naveln och känn dina axlars bördor rinna ned genom armarna. Din runda ryggställning stretchar ut de långa musklerna längs ryggraden. Vila i dig själv.

Splittrad på söndagspromenaden

Fokusera blicken på någon detalj framför dig, som kanten på ett löv eller en sten. Använd sinnet som förstoringsglas och zooma in föremålet. Undersök föremålet. Vad har det för form och färg? När tankarna börjar vandra, fortsätt att fokusera på föremålet. Slappna av.

Sist i bankomatkön

Slappna av och andas avspänt. Rikta uppmärksamheten mot ljuden omkring dig. Lägg märke till bakgrundsljud men leta inte aktivt, låt dem komma till dig. Följ dem tills de tonar bort. Lyssna som om ljuden vore musik.

Källa: Eva Pettersson, Hälsolotsen. Boken Meditation på 5 minuter av Eric Harrison.

Miranda Sigander