GM-chef höjer Saab- fabriken till skyarna

”Ligger bra till för att producera nästa Opel Astra”

NYHETER

Saabs fabrik i Trollhättan beskrivs som "super-produktiv" av General Motors Europachef Carl-Peter Forster i en intervju med den tyska branschtidningen Automobilwoche.

I februari rullade den första svenskbyggda Cadillacen av bandet hos Saab i Trollhättan. Och snart kan det även produceras Opel Astra där.

Trollhättan ligger enligt Forster bra till för att producera nästa generations Opels Astra, skriver Reuters.

Dagens Astra-produktion är koncentrerad till Antwerpen, Belgien, och Ellesmere Port i Storbritannien. Därtill kommer en mindre andel av Astra-produktionen som är förlagd till Bochum, Tyskland.

Det är framförallt Bochum-fabriken, som enligt GM-ledningen har för höga lönekostnader, som drabbas om Trollhättan får Astra-kontraktet.

GM beslutade 2004 att skära ned på antalet anställda i Bochum med en femtedel. Åtgärden skulle minska de fasta kostnaderna med en halv miljard euro per år.

Produktiviteten ökade 15 procent

Men tidigare i mars sade Opelchefen Hans Demant i en intervju med tidningen FT Deutschland att man "troligen inte hade skurit tillräckligt djupt". Han tillade samtidigt att det för närvarande såg ut som om Opel inte skulle vara i behov av lika många fabriker i framtiden.

Enligt Saabchefen Jan-Åke Jonsson ligger tillverkningskostnaden i Trollhättan omkring 25 procent lägre än i Bochum. Jonsson framhåller samtidigt, i Automobilwoche, att produktiviteten i Trollhättan ökade med 15 procent i fjol.

- Och vi vill förbättra den i år också med ett tvåsiffrigt procenttal, säger han till tidningen, enligt Reuters.

Saab tillverkade förra året 108 000 bilar i Trollhättan. Cadillac tillför både volym, ökat kapacitetsutnyttjande och intäkter. Därtill räknar Jonsson med ökad produktion av både Saab 9-3 och 9-5 tack vare sportkombivarianten av 9-3 och etanoldrivna Saab 9-5 Biopower.

TT