Aftonbladet blir Macho i ny bilaga

Ska handla om jämställdhet

1 av 2 | Foto: MATS STRAND
Nya bilagan Machos ledning, Chavez Perez, redaktör och ansvarig utgivare, Anna Svensson, redaktör, och Anders Gerdin, chefredaktör och ansvarig utgivare på Aftonbladet.
NYHETER

Nu ska Klick! bli mer Macho.

I april kommer en ny jämställdhetsbilaga producerad av redaktionen på Gringo i Aftonbladet.

-Macho ska föra in mer kärlek i debatten, säger Anna Svensson, redaktör.

Den nya jämställdhetsbilagan Macho ska komma ut var fjärde vecka med start i början av april.

Bilagan kommer att följa med Aftonbladets nöjestidning Klick!.

-Det här är ett spännande försök från vår sida där vi släpper in en extern produkt, med en egen ansvarig utgivare, i en av våra egna produkter, säger Anders Gerdin, Aftonbladets chefredaktör.

Bakom Macho står redaktionen för Gringo, en förortstidning som rönt stor uppmärksamhet.

Vanligt folk, inte experter

Redaktörer för den tolvsidiga bilagan blir Anna Svensson, 24, och Inti Chavez Perez, 21. Den senare blir dessutom ansvarig utgivare.

-Dagens jämställdhetsjournalistik är jätteviktig men jättetråkig, vi vill göra något annat än den unga arga feministen mot gubbslemmet, säger Inti Chavez Perez.

I Macho ska "vanligt folk" ges utrymme snarare än experter och politiker.

-Vi hoppas nå människor som inte varit inbjudna i jämställdhetsdebatten tidigare, som bimbon och machon till exempel, säger Inti Chavez Perez.

Ska leda till dialog

Och det är också därför bilagan fått sitt namn, Macho.

-Vi vill att Macho ska leda till dialog och förståelse. Även om man tycker olika behöver man inte hetsa och hata varandra, säger Anna Svensson.

Målgruppen är de unga läsarna - de som också gärna läser nöjesnyheter.

-Jämställdhetsfrågorna är viktiga för Aftonbladet. Om vi kan nå en ung målgrupp tjejer och killar har vi verkligen lyckats, säger Anders Gerdin.

Anette Holmqvist