Det här stinker, Kidman

Stjärnan i reklam för parfymkartell

NYHETER

LONDON

Världens största parfymtillverkare gick samman för att hålla uppe priserna.

De affärer som inte följde reglerna fick besök av ”prispoliser”.

I går dömdes 13 kände märken att betala 460 miljoner kronor i skadestånd.

Nicole Kidman är affischnamn för flera av de kartellanklagade företagen.
Foto: AP
Nicole Kidman är affischnamn för flera av de kartellanklagade företagen.

Kring världens största parfymtillverkare hänger en allt mer otrevlig odör efter att domen i den franska konkurrensdomstolen avkunnades i går.

De dömda bolagen var uteslutande exklusiva märken som Christian Dior och Chanel, som har skådespelarskan Nicole Kidman som affischnamn.

Hålla priserna uppe

Enligt domen har tretton världsledande bolag använt hårdhänta metoder för att hålla priserna uppe. Bolagen hade en egen ”prispolis” som kontrollerade återförsäljarna. De som inte följde reglerna hotades med att leveranserna skulle försenas eller strypas helt, skriver The Times.

Slog ut konkurrens

”Efter ett telefonsamtal har återförsäljaren lovat att ta bort alla rabatter”, skrev en agent för Yves Saint Laurent exempelvis i ett internt brev.

Domstolen konstaterar att kartellen slog ut all konkurrens på parfymmarknaden och att de drog in övervinster på kundernas bekostnad. Bolagen dömdes att betala sammanlagt 460 miljoner kronor böter.

Flera av de dömda bolagen tänker överklaga.

Jens Kärrman