Här föds ett monster

Framtiden är ljus för traditionell maskering

Kladdiga trollkonster Kaj Steveman gillar att trolla fram olika masker och att skapa illusioner med sitt hantverkande. Under 80-talet var utbildningarna få. Klart bättre läge har de som vill satsa i dag.
Foto: Lina BoSTRÖM EINARSSON
Kladdiga trollkonster Kaj Steveman gillar att trolla fram olika masker och att skapa illusioner med sitt hantverkande. Under 80-talet var utbildningarna få. Klart bättre läge har de som vill satsa i dag.
NYHETER

Skapa ett blodtörstande monster, ett söndertuggat huvud eller ett slemmigt öga.

Med bara händerna.

– Det är som att vara trollkarl, säger Kaj Steveman, maskör.

Enligt sägner kan en vampyr bli till på många olika vis. Bland annat genom en våldsam död eller genom att ha förnekat Gud. Men på Söder förökar sig de blodtörstande monstren enbart på ett sätt – de tillverkas för hand.

Gillar att ge själ

– Att arbeta med att göra masker till en skräckfilm är oerhört roligt. Jag gillar att ge liv och själ och skapa illusioner, säger Kaj Steveman, delägare i Fido Film.

Han är maskör och har nyligen tillverkat vampyrer och monster till Sveriges första vampyrfilm ”Frostbiten”. Masköryrket är få förunnat och ganska ovanligt. Men förutsättningarna för att lära sig konsten har blivit bättre. I dag erbjuder bland annat Folkuniversitetet, Mask- och peruk-skola och Dramatiska institutet kurser i maskering.

Ingen skola

– När jag började på 80-talet fanns i stort sett ingen skola alls att gå på. Det fanns inte något internet och inte så mycket böcker heller. I bästa fall kunde man beställa en instruktionsfilm från USA, säger Kaj Steveman, som är självlärd.

Hur är det med jobb?

– Specialeffekter med avancerade karaktärer görs alltmer med hjälp av data. Men inom traditionell maskering kommer det alltid att finnas jobb. Det finns ingen anledning att byta ut en duktig skådis mot en datagubbe.

Det här gör en maskör

Här finns skolorna

Jonas Andersson