SOK kräver 90 000 för vitsig annons

Ny attack mot småföretagare i Västerås

NYHETER

Ännu en småföretagare i Västerås har råkat i bråk med Sveriges olympiska kommitté.

Den här gången är det en livsmedelshandlare som ville vitsa till det i OS-(t)-disken.

Det är inte bara pizzabagaren Mammad Wallerion med sin OS-pizza som fått SOK på halsen efter att ha använt OS-logon. En annan Västeråsföretagare, Ann-Sofie Burholm som driver en livsmedelsbutik, hotas nu med domstol eller 90 000 kronor i förlikning efter en tidningsannons.

- Jag ville vitsa till det lite. Jag skrev (OS)T i annonsen, berättar hon för Vestmanlands Läns Tidning.

En månad efter införandet den 10 februari kom SOK med sina krav för brott mot varumärkesskyddet. De krävde 90 000 kronor eller ett rimligt motbud för att inte stämma Burholm.

"Jag avvaktar till tisdagen den 21 mars 2006 med att inge stämningsansökan", skrev Björn Rosengren, vice ordförande i SOK, i ett brev.

Sänkte kravet

Efter ett samtal sänkte SOK kravet till 15 000 kronor. Ann-Sofie Burholm har ännu inte bestämt om hon ska betala några pengar till SOK.

SOK-ordföranden Stefan Lindeberg säger till VLT att SOK inte är ute efter att klämma åt småföretag. Han kommenterar också de bandinspelningar som finns med samtal mellan Mammad Wallerion och en juridisk representant för SOK som kohandlar om det belopp som Wallerion måste betala.

- Om jag förstått det rätt är det en person som fått rycka in tillfälligt och ta några ärenden, säger Lindeberg.

Olämpligt beteende

På frågan om han tycker beteendet är olämpligt svarar SOK-ordföranden ja.

- Det är klart att det är det. Jag har inte hört bandet men hört vad som sagts. Det är olämpligt.

Lindeberg anser dock att de annonsbyråer som utformat annonserna också har ett ansvar och att de i god tid före spelen fått information om reglerna för OS som varumärke.

Läs också:

aftonbladet.se/TT