Persson© - när svensken själv får välja

Så tycker svenskarna om varumärket Göran

NYHETER

Arrogant - och kompetent.

Så bedömer svenska folket varumärket Göran Persson.

Frontfigur Göran Persson är den som syns mest i svensk politik, men svenskarna är inte odelat positiva till hans stil.
Foto: LOTTE FERNVALL
Frontfigur Göran Persson är den som syns mest i svensk politik, men svenskarna är inte odelat positiva till hans stil.

I dag är det exakt tio år sedan Göran Persson efterträdde Ingvar Carlsson som statsminister.

Lagom till jubileet har analysföretaget Brand Insight, som bland annat sysslar med analyser av personliga varumärken, låtit allmänheten associera kring Göran Persson.

-Han är ett väldigt starkt varumärke. Alla har något att säga om honom, säger Andreas Engvall, företagets vd.

Ensam företrädare

Allmänheten har både bra och dåligt att säga om Göran Persson.

Något som statsministern kan dra nytta av, enligt varumärkes-vd:n.

-Göran Persson bör vara medveten om sina styrkor och svagheter. Hans roll är avgörande för socialdemokraterna, eftersom han är den som tydligast företräder partiet, säger Engvall.

De tillfrågade har fått associera fritt kring Göran Persson. Därefter har de fått rangordna sina associationer och slutligen också motivera varför de tycker så.

Sverige värt miljarder

I de positiva omdömena kring statsministern ingår att han är påläst, insatt i problem och har väl underbyggda argument. På minuskontot finns att han är för dålig på att ta kritik.

Men det är inte bara Göran Persson själv som är ett starkt varumärke. Nyligen genomfördes en världsomspännande analys av olika länders varumärken.

Sverige placerade sig på femte plats när 25 900 personer i 35 länder rangordnat länderna med avseende på styrelseskick, näringsliv, folk, kultur och turism. Listan toppas av Storbritannien, tätt följt av Schweiz.

Varumärket Sverige bedömdes vara värt 3 111 miljarder kronor.

Det gillar vi hos Persson

... och det här gillar vi inte

Anette Holmqvist