Fartsyndarnas skräck

700 nya hastighetskameror ska fälla 200000 om året

NYHETER

Här sätts polisens första superkameror upp.

Totalt blir det 700, som ska fånga 200000 fartsyndare om året - mot 15000 i dag.

Risken för att åka fast för fortkörning mer än tiodubblas.

Förr kunde tio plåtskåp längs vägarna dela på en kamera, som fraktades runt.

I de nya skåpen sitter en avancerad digitalkamera i varje skåp.

I fortsättningen slipper polisen också åka ut och hämta bilderna på plats. De skickas direkt från skåpet till en ny utredningsenhet i Kiruna.

Bilderna skickas direkt

Tidigare tog det flera dagar för polisen att gå igenom bilderna, men med den nya tekniken tar det bara 20-25 minuter att utreda varje ärende. Antalet fartsyndare som fångas av kamerorna kommer att öka drastiskt.

-Huvudmålet är ändå inte att ta så många fortkörare som möjligt utan att sänka hastigheten och spara liv, säger Thomas Andersson på Vägverket.

På olycksdrabbade vägar

De första tio superkamerorna sätts nu upp på riksväg 50 vid Askersund.

Kamerorna placeras uteslutande på olycksdrabbade 70- och 90-vägar runt om i landet. Totalt ska 102 vägsträckor - cirka 190 mil väg - få den nya generationens fartkameror.

Liksom de gamla kamerorna kommer inte de nya att vara aktiverade hela tiden. Vägsträckorna som bevakas prioriteras efter trafikströmmarna.

-Börjar det gå alltför fort på en sträcka startar vi kamerorna, säger Thomas Andersson.

Även när kamerorna inte är i gång noterar mätstationen i skåpet hur fort bilisterna kör och hur hård trafiken är.

De nya kamerorna vid Askersund ska nu trimmas in och testas av Vägverket och polisen. Först i slutet av april kopplas de in på allvar.

De 700 nya kamerorna kostar 400 miljoner kronor att installera.

Sven-Anders Eriksson