Shoppa loss till livemusik i butik

1 av 2
Marcus Öhrn spelar live på Beyond Retro.
NYHETER

Stockholms affärer lockar kunder med dj:s och band. Gå på spelning och shoppa samtidigt.

I London är det superpoppis. Och nu hakar Stockholmsbutikerna på - med dj:s och artister.

- Kunderna gillar det starkt, säger Louise Sundell på butiken Beyond Retro på Södermalm.

Varje söndag uppträder en artist i affären. Vissa kunder kommer dit bara för att lyssna medan andra gillar att shoppa samtidigt.

Schyst miljö

- Man får bättre kontakt med kunderna. Folk diskuterar spelningarna och kommer in efteråt och pratar om dem, säger Louise Sundell.

På Sneakers’n’stuff på Söder än konceptet inget nytt. Där har dj:s huserat regelbundet de senaste fyra åren. Stämningen är viktig.

- Men inte på det sättet att vi vill få folk att spendera mer pengar. Vi vill skapa en schyst miljö i butiken och ge våra kunder bra musik, säger Martin Gustafsson.

Betyder mycket

Forskning visar att musik i butik påverkar kunderna att handla och kan locka rätt målgrupp. Enligt Alf Gabrielsson, professor i psykologi med inriktning på musik, är livemusik en lysande idé.

- Synintrycken är för många personer en väldigt avgörande faktor. Många tar väl så mycket intryck av kroppsspråket som av själva musiken. I den meningen kan det betyda mycket att ha livemusik, säger han.

Jonas Andersson, Aftonbladet