Thomas G:son vann Melodi- festivalen

Elin Börjeson, 22: Vore det inte sympatiskt om Melodifestivalen släppte fram lite fler nya låtskrivartalanger?

NYHETER

Tyckte du att du såg dubbelt, trippelt, quadruppelt i TV-rutan under Melodifestivalen? Inte så konstigt. På plats tre av fyra deltävlingar samt i finalen fanns nämligen en och samme man med ett mystiskt efternamn och långt, sönderblonderat hår? Carola i all ära, men är det inte dags att avslöja låtskrivaren Thomas G:som som den riktige vinnaren i Melodifestivalen 2006?

DOMINERADE Thomas G:son hade med mängder av bidrag i årets melodifestival, inklusive vinnarbidraget ”Evighet” som Carola sjöng. ”Räcker det inte med ett bidrag per person?” skriver Elin Börjeson, 22, på Läsarbladet.
Foto: ANDREAS BARDELL
DOMINERADE Thomas G:son hade med mängder av bidrag i årets melodifestival, inklusive vinnarbidraget ”Evighet” som Carola sjöng. ”Räcker det inte med ett bidrag per person?” skriver Elin Börjeson, 22, på Läsarbladet.

Vi har fått höra både klassisk schlager, hårdrock och disco i Melodifestivalen 2006. Men trots att årets festival anses ha gått i mångfaldens tecken har skaran låt- och textskrivare bara minskat.

I den numera exklusiva klicken sågs Henrik Wikström och Bobby Ljunggren som upphovsmän till fyra låtar vardera, Ingela ”Pling” Forsman medverkade till tre av bidragen, Niklas Edberger och Tim Larsson var också de aktuella i fler än ett bidrag.

Och så var det Thomas G:som, ja, alltså snubben med håret. Med sina sex bidrag var det inget snack om vem som ledde låtskrivarligan. Trots denna skräll log han gång på gång blygsamt in i kameran, vare sig det gällde den olidligt tokroliga ”Ge mig en kaka till kaffet” framförd av Östen med resten eller Carolas vinnarbidrag ”Evighet”.

SVT gör absolut ingen hemlighet av G:son´s aktualitet - totalt har han sedan 1999 bidragit med 19 låtar till Melodifestivalen och i år slår han alltså både personligt och förmodligen även historiskt rekord med sina många låtar i en och samma festival.

Stackarn fick springa från bord till bord under poängräkningarna för att ömsom gratulera, ömsom trösta sina artister. På SVT:s hemsida beskrivs han som en musikalisk kameleont. ”Hårdrock, dansband och schlager – allt går lika bra för hans del.” Och visst är det svårt att tro att samme man faktiskt kan vara så mångfacetterad. Bidrag som Jessicka Folckers ”When love´s comin´ back again” och ”Silverland” med Roger Pontare föll visserligen i varsin deltävling, men Thomas G:son gick ändå till final i Globen där han paradoxalt nog både vann och förlorade.

Och nej, detta är inte att förväxla med ”Andra chansen”, G:son fick ju som bekant sex chanser.

Frågan är nu bara om det är rättvist eller ens rimligt att en så begränsad låtskrivarklick dominerar en festival som ses av 4,2 miljoner svenskar.

Intresset är givetvis enormt, inte bara från tv-tittarnas håll utan även bland de mindre etablerade artisterna och låtskrivarna. Ett rekordstort antal låtar ville vara med i Melodifestivalen 2006 och SVT fick in över 3 200 bidrag.

”Det härliga med den här tävlingen är att vem som helst får skicka in en låt. Man måste inte vara etablerad kompositör för att få vara med och tävla.”, säger Christer Björkman, en av SVT:s ansvariga för musikurvalet. Ändå kunde vi ju se att en stor majoritet av festivaldeltagarna, både artister och låtskrivare, var långt ifrån ”vilka som helst” utan med svenska mått mätt rena superkändisarna.

Så? finns det anledning att tro att Christer Björkman och co kanske inte är så objektiva när de sitter där med de 3 200 demo-kasetterna?

Nej, när jag ringer upp Christel Tholse Willers, SVT:s projektledare för Melodifestivalen, får jag veta att alla inskickade demos är helt anonyma tills det att man gjort ett slutgiltigt urval.

Sant är dock att de etablerade låtskrivarna gärna på förhand raggar upp redan populära artister till just sina bidrag för att öka konkurrenskraften.

Sångerskan Kayo Shekoni som med trion Afrodite vann Melodifestivalen 2002, kunde till exempel glatt berätta att hon inför årets festival blivit uppringd av Sveriges, enligt henne, absolut bästa låtskrivare som försynt undrat om hon var intresserad av att framföra en av hans låtar.

Behöver jag säga att det var Thomas G:son som var i farten?

Det gäller inte att förringa G:sons insats, han var värdig både sistaplaceringen och vinsten i 2006 års final. Det handlar i stället om att ifrågasätta SVT:s riktlinjer för inkomna bidrag.

Thomas G:son må vara Sveriges bästa, eller åtminstone mesta låtskrivare, men vore det inte sympatiskt om Melodifestivalen släppte fram lite fler nya låtskrivartalanger?

Kanske finns det också någon sångerska i landet som sjunger bättre än en kraxande Kayo, men som inte råkar känna G:son personligen?

Klart vi vill se Thomas G:son, ”Pling” och alla de andra igen, men räcker det inte med ett bidrag per person?

Hur skulle det se ut om artisterna började tumma på en så självskriven regel? Kikki Danielsson gånger sex? Nej tack!

Foto: PRESSENS BILD

Läsarartikel

Vill du också skriva en artikel på Läsarbladet?

Mejla texten och gärna ett foto på dig själv till lasarbladet@aftonbladet.se

Elin Börjeson