En hårsmån från katastrof

SAS-plan kunde kolliderat med främmande föremål på Arlandas startbana

NYHETER

Med bara någon meter till godo körde SAS-planet förbi hjulblocken på startbanan i hög hastighet.

– Planet kunde ha fått punktering, eller i värsta fall hade landningsstället kollapsat, säger Arlandas informationschef Jan Lindqvist.

Händelsen inträffade på Arlanda för två veckor sedan.

"allvarligt" Jan Lindqvist, informationschef på Arlanda, säger att det är mycket allvarligt att hjulblocken hamnade på startbanan. ”Det får bara inte hända”.
Foto: mats strand
"allvarligt" Jan Lindqvist, informationschef på Arlanda, säger att det är mycket allvarligt att hjulblocken hamnade på startbanan. ”Det får bara inte hända”.

På eftermiddagen den 12 mars skulle ett SAS-plan lyfta från Arlanda. Strax efter start lämnade piloten en skrämmande rapport till tornet:

– Det ligger främmande föremål på banan.

När planet kommit upp i cirka 170 kilometer i timmen upptäckte piloterna plötsligt de två hjulblocken på startbanan. Starten gick inte att avbryta, och det enda de kunde göra var att fortsätta och hoppas att noshjulet skulle missa blocken.

Det gick bra.

”Mycket allvarligt”

– Det är en mycket allvarlig händelse, säger Jan Lindqvist, som berättar att det pågår en utredning i samarbete med flyg- och markbolag om hur hjulblocken kunde hamna på banan.

– De låg någon meter från mitten av centrumlinjen på banan, alltså ganska nära noshjulet på det startande planet. Boeing tror att det hade kunnat bli punktering om hjulet träffat blocken, eller i värsta fall att landningsstället hade havererat. Det som då hade hänt kan man förstås bara spekulera i, men vår bedömning är att det inte var någon överhängande fara för människorna ombord.

Lindqvist tror att planet i värsta fall hade lagt sig på buken.

Nu blev den omedelbara konsekvensen ”bara” att trafiken omedelbart avbröts och blocken togs bort.

Glömdes kvar

– En av våra misstankar var att vi blivit utsatta för sabotage, men det har vi uteslutit nu. Ingen hade kunnat ta sig till platsen obemärkt.

Den hypotes man istället har är att någon lagt startblocken på luckan till landningsstället och att dessa inte upptäcktes i den sista kontrollen innan start. När planet sedan kom upp i cirka 100 knops hastighet så ramlade de troligtvis av och hamnade på banan.

— Vår rapport till Luftfartsverket räknar vi med ska vara klar i nästa vecka, och sedan får vi se vad verket rekommenderar för åtgärder.

Det som ligger närmast till hands är att rutinerna skärps.

– Sådant här får bara inte hända, säger Jan Lindqvist.

Robert Triches