”Kutade sönder mina fötter – glömde ordet vila”

Läsarna om träningsberoende

NYHETER

Vi vet hur det är. Att det är viktigt för kroppen och hälsan att motionera. Och att det ska vara roligt och kännas motiverande.

Det gäller bara att hitta den där träningsformen som passar våra fysiska förutsättningar, samtidigt som den ska passa in med studier, arbete, vänner och familj...

Det är när det har gått så långt att man har tappat kontrollen över träningen, när det börjar bli för mycket, för ofta, som det kan verka nedbrytande och direkt farligt. Träningen raserar istället för att bygga.

”Kongo”: ”Jag tränade sex till sju gånger i veckan det kändes jätte bra... trodde jag, tills jag blev sjuk. På grund av för mycket träning sätter man ner sitt immunförsvar”.

Aftonbladets nätläsare har erfarenhet av att träna för mycket och fel.

Pekoral har varit träningsberoende. En period tränade han löpning i kombination med styrketräning, två gånger om dagen: ”Den kick jag fick av att träna var enorm! Blev så hög av träningen att jag ibland glömde äta, vilket till slut förde mig rakt in i väggen med depression som följd”.

lilla jag: ”Det blir alltid ett pass om dagen, annars går det inte att äta varken middag eller lunch. Ångesten kryper på... Ibland dubbla pass på trappmaskinen, det vill säga 1,5 timmar. Är helt medveten om att det inte är bra, men det är så svårt att sluta!”

Skador

skogspekka skriver om att han sprang så mycket att hans fötter tog stryk: ”Kutade sönder mina fötter då jag glömde ordet vila. Saknar löpningen hysteriskt”.

Lotta: ”Jag tränade 20–21 timmar i veckan en period; gymmet, powerwalking, cykling och simning. Allt kretsade kring kost och motion. Det lilla sociala umgänget jag hade var likasinnade. Efter ett år var kroppen helt slut och efter sex år dras jag fortfarande med sviter från den perioden...!”

Stöd från instruktör

Wind skriver att hon fick hjälp och stöd av sin instruktör som förbjöd henne att vara där och träna mer än en gång om dagen: ”Fram till förra sommaren tränade jag 14 pass i veckan. Så då blev det sju pass i veckan. efter 12 kg i viktminskning blev det tre i veckan. Där är jag nu. Jobbigt!”

Vila

Flera läsare skriver om att det är viktigt att vila ordentligt när man tränar mycket och hårt.

Anders tipsar om att ta en extra vilodag i veckan: ”Körde fem dagar i vecka innan. När jag gick ner på fyra dagar så ökade styrkan betydligt.

Har även helgen fri, rekomenderas!

Chorre: ”Jag tränar väldigt mycket, men känner inte att jag är beroende. Så länge man tränar rätt och äter rätt så är de inga fara att träna hårt. Men man måste ge kroppen tid att återhämta sig, annars så bygger man inga muskler”

Beroende

Många läsare skriver om att det är som en drog. Att det är lika illa som vilket annat beroende som helst.

pro tror att: ”Just gymträning är nog den värsta formen när det gäller beroende då det är få andra träningsformen som frigör så mycket hormoner och andra stimulerande ämnen”.

Hugo: ”Jag svarade Ja på alla frågor, men jag är ingen dålig människa för det, visst det är min sambo o 3-åriga son som blir lidande av att jag spenderar min fritid på gymmet, men jag mår ju bra av det! Så snälla kan alla sluta klaga på mig att jag tränar för mycket...”

Birgitta Wilén