"Tjock-Steffe" gripen

Misstänks för stöld och försäkringsbedrägeri

"Tjock-Steffes" lyxiga Ferrari klövs mitt itu vid kraschen.
Foto: HANS LAETZ
"Tjock-Steffes" lyxiga Ferrari klövs mitt itu vid kraschen.
NYHETER

Han greps och anhölls i sitt hem i Bel-Air på lördagskvällen.

Misstankarna gäller grov stöld.

- Han anmälde en bil stulen i England och fick ut försäkringspengarna. Sedan skeppade han bilen till USA, säger Aftonbladets Magnus Sundholm på plats i Kalifornien.

Stefan "Tjock-Steffe" Eriksson.
Foto: all over press
Stefan "Tjock-Steffe" Eriksson.

Stefan Eriksson fick öknamnet "Tjock-Steffe" i början av 90-talet då han avtjänade flera års fängelse för bland annat olaga hot.

Han hade då ett förflutet inom den ökända Uppsala-ligan i Sverige.

Efter domen sadlade han om och blev it-entreprenör, flyttade till England och var inblandad i flera bolagsaffärer.

Han fick sparken från spelföretaget Gizmondo efter att hans kriminella förflutna avslöjats av Aftonbladet.

Polisutredning i USA

Sedan februari är svensken föremål för polisutredning i USA.

Det var då "Tjock-Steffe" var inblandad i en mycket omskriven bilkrasch med en Ferrari värd över 7,5 miljoner kronor i Malibu i Kalifornien.

Igår greps han för grov stöld. I samband med gripandet gjordes också en husrannsakan i hemmet i Bel Air.

- Det handlar om hans frus Mercedes. Han hade anmält den stulen i England och sedan fått ut försäkringspengarna men skeppat bilen till USA. Det här handlar om riktigt bedrägeri, säger Aftonbladets USA-korrespondent Magnus Sundholm.

"Tjock-Steffes" fru greps i den stöldanmälda Mercedes Benz SLR McLaren i slutet av mars.

- Den bilen var en av tre lyxbilar som "Tjock-Steffe" tog in i USA. Det var en Ferrari och två Mercedes.

Reseförbud

Stefan Eriksson greps i sitt exklusiva hem i Bel Air på lördagskvällen lokal tid.

Han anhölls senare och nekades möjlighet att släppas fri mot borgen och satt ännu på söndagskvällen kvar i häktet.

Myndigheterna i Kalifornien har också beslutat att ge "Tjock-Steffe" reseförbud.

I februari satt Eriksson i en röd Ferrari Enzo som färdades i drygt 260 kilometer i timmen när den kraschade in i en stolpe längs en kustväg i Kalifornien och slets sönder.

Affärerna undersöks

Eriksson undkom mirakulöst med endast skärsår i läppen.

Omständigheterna kring kraschen är än idag oklara. Men de blev starten på en mer omfattande undersökning av hans affärer i USA - bland annat för att Ferrarin ägs av Bank of Scotland.

Eriksson sa då till polisen att han bara var passagerare i Ferrarin.

Föraren påstods ha varit en tysk bekant känd bara som "Dietrich". Erikson påstod att tysken kappkört med en Mercedes och sedan flytt från platsen efter kraschen.

Ett stort polispådrag med helikopter sökte i tre timmar efter "Dietrich" - utan att hitta ett enda spår.

Tidigare artiklar:

Johan Edling, Caroline Olsson