Venus Express vid målet på tisdag

Svensk utrustning ombord ska ge data om ”galopperande växthuseffekt”

NYHETER

Klockan 9.17 på tisdag lär ett gäng europeiska rymdforskare ha maxpuls. Då når satelliten Venus Express fram till "växthuseffektens drottning". Ombord finns svensk utrustning.

På 400 miljoner kilometers avstånd är Venus vår närmsta grannplanet. Ändå har det gått lång tid sedan det senaste besöket till den gåtfulla himlakroppen, ständigt täckt av tjocka koldioxidmoln som förhindrar ytobservationer med teleskop.

I augusti 1990 nådde den amerikanska rymdsonden Magellan dit. Röntgenutrustningen avslöjade höga berg, omfattande slättområden och lavaströmmar bredare än Nilen. På ytan är det upp mot 470 grader hett.

- Nu finns det ett antal stora frågor som söker svar, säger Håkan Swedhem, svensk vetenskaplig projektledare på den europeiska rymdorganisationen ESA, till TT.

Samla in data

Raketen med Venus Express sköts upp den 9 november från Kazakstan. I lasten finns sju instrument som ska samla in data om atmosfär, yta och miljön runt planeten.

Svenska Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna svarar för ett av instrumenten, Aspera-4. Apparatens sensorer ska ge kunskap om växelverkan mellan laddade partiklar från solen (solvinden) och Venus tjocka atmosfär - av forskarna beskrivet som "en galopperande växthuseffekt".

- Vi vet inte när denna process startade och varför Venus vatten försvann. Från början var det inte så varmt och säkert fanns inte så mycket koldioxid i atmosfären, säger Håkan Swedhem.

Nervösa minuter

Med nya data från Venus Express hoppas forskarna bättre förstå hur planetsystemen utvecklas över längre tider, genom att jämföra Venus, Jorden och Mars. Trillingplaneterna är jämngamla (4,6 miljarder år) men befinner sig i olika levnadsfaser.

På tisdag morgon slås satellitens huvudmotor på och en 50 minuter lång inbromsning börjar. Med styrraketer läggs Venus Express i en extremt elliptisk bana; avståndet varierar mellan 250 och 66 000 kilometer.

ESA har simulerat de komplicerade operationerna flera gånger och såväl system som personal har reagerat perfekt, berättar Håkan Swedhem som har arbetat för ESA i 20 år:

- Men det finns alltid en risk att någonting går sönder.

Det vankas nervösa minuter i markkontrollen i tyska Darmstadt. Fungerar allt som planerat läggs de första bilderna från Venus ut på ESA:s hemsida (www.esa.int) under torsdagen.

Fakta/ Venus

Fakta/ Venus Express

Fakta/ ESA och IRF

Lars Pedersen/TT