Plaggens fall är Velours uppgång

1 av 2
Sommar/vår 2006. Foto: Velour
NYHETER

Två känslor krockar i Titti Anderssons design - det mjuka och det hårda - medan kontrasterna vässats för våren.

Det rör på sig för klädmärket Velour.

Titti Andersson, ansvarig designer för Velours damsida, är för tillfället fullt upptagen med sin fjärde kollektion för det göteborgsbaserade klädmärket. Men det dröjer till nästa år innan vi hittar kollektionen i butikerna.

- I princip så gör jag samma kollektion varje år. Men varje säsong har sin inspirationskälla, säger hon.

- Vad gäller våren 06 så rör det sig om en mer framtidsinspirerad silhuett. Jag har hårddragit kontrasterna.

Skuggor i fokus

Innan Titti Andersson kom till Velour arbetade hon främst med herrkläder. Och stilen är densamma då som nu, säger hon. Silhuetten är bara lite rakare.

Dock går ett av meritlistans undantag att spåra till Håkan Hellströms sjömansoutfit, som fick var och varannan popgladfrälst svensk att lätta ankar för några år sedan. Även Umeåbaserade The (International) Noise Conspiracy har uppträtt i scenkostymer designade Titti Andersson. Och på senare tid har också tjejerna ställt sig i kön till omklädningsrummet. Nina Persson och Robyn är bara två av dem.

Men vad hittar man utanför artisternas rampljus? I arbetet med den butiksaktuella kollektionen för våren 06 vände Titti Andersson nålsögat mot skuggor, rörelser och det förflutnas påverkan på framtiden. Hon berättar att hon ville fånga rörelsen i plaggen.

- Och samtidigt utveckla materialet. Passformen känns igen från min första kollektion som kom hösten 05, men nu är den desto mer uppluckrad.

Hur menar du då?

- För mig handlar det om material i kombination med passform. En smal passform som förstoras faller på ett sätt från kroppen som tilltalar mig.

Du föredrar en lösare silhuett?

- Ja, men jag gillar att stänga in den lösa formen. Så jag jobbar på två sätt - dels med ett flyktigt material som hänger abstrakt på kroppen, dels med ett kraftigare tyg som konkretiserar formen. Ribbkvalitet närmast huden som skyddas av ett hårt skal - som man klär sig i det militära. Kort och gott två känslor - det mjuka och det hårda - som kännetecknar min design.

Det blir en rejäl krock?

- Det är ett försök att illustrera rörelse. Jag gillar att tänka på det sättet. Att leta efter sådant som konkretiserar kroppens form. Att locka fram en spännande känsla i kontraster.

Och du tycker om att dölja finesser, tycks det.

- Jag jobbar mycket med funktionen i plaggen. Så ibland kan det nog dröja innan man hittat alla sätt att bära plaggen på. Det kan handla om att knäppa upp ett veck eller att låta byxor som ska sitta högt i midjan hasa ned. Även om jag själv alltid söker efter rörelser, skuggor och tyngd så är det i slutänden upp till den som bär plagget att välja hur man vill ha det.

Till hösten får vi se ännu mera tyngd i plaggens fall. Då visar Titti Andersson hur man kan kontrollera gravitationen.

Ida Lithell

Titti Andersson

Velour - klädmärket

Nursed trench, Laura dress - sommar/vår 2006. Foto: Velour
Nursed trench, Laura dress - sommar/vår 2006. Foto: Velour

Velour - tyget

Mjukispappa och velourpappa - två ord som föddes på sjuttiotalet. Foto: Pressens bild
Mjukispappa och velourpappa - två ord som föddes på sjuttiotalet. Foto: Pressens bild