Minst fem dog i svår krasch

Allvarlig trafikolycka i Hälsingland - två barn bland de omkomna

NYHETER

Minst fem personer har omkommit i en mycket svår trafikolycka utanför Ljusdal.

Ett av fordonen började brinna vid kraschen.

En minderårig flicka har överlevt med svåra skador.

TECKNING: PATRIK LINDVALL
TECKNING: PATRIK LINDVALL

Den mycket tragiska olyckan hände vid 13.20 på långfredagen på riksväg 84 vid Laforsen mellan Färila och Korskrogen någon mil väster om Ljusdal.

– I den ena bilen satt två vuxna och tre barn. I den andra färdades en ensam person, säger Stig Olson, räddningsledare vid räddningstjänsten i Ljusdal.

Bilen där de fem satt började brinna efter frontalkrocken. Elden släcktes av förbipasserande som sett kraschen.

Raksträcka

Olyckan inträffade på en raksträcka. Exakt vad som hände är oklart, men bilarna kraschade front mot front och demolerades svårt.

Enligt landstinget i Gävleborg omkom en man i 30-35-årsåldern, en man i 40-45-årsåldern, en kvinna i 40-45-årsåldern samt en pojke och en flicka, båda under 15 år, uppger TT.

En minderårig flicka skadades svårt men överlevde. Hon har skickats vidare för specialistvård.

Fem skadades i Uppsala

Dödskraschen i Ljusdal var den andra allvarliga på långfredagen och markerade en svart inledning på årets påskhelg, en högtid som traditionellt är en av de farligaste i trafiken.

Tidigare på fömiddagen fördes fem personer varav ett litet barn till sjukhus i Uppsala efter en singelolycka på E4 vid Knivsta söder om Uppsala.

E4:an stängdes av för södergående trafik under cirka 40 minuter.

I Stockholm inträffade ett par mindre allvarliga trafikolyckor.

Olyckor har också rapporterats från Norrköping och Märsta.

Svart trafikhelg

Enligt statistik från Vägverket visar att påskdagen ligger trea, tillsammans med midsommarafton.

Mest olycksdrabbad är midsommadagen och dagen före julafton.

Polisen hoppas att en ny trafikstrategi ska göra de farliga dagarna säkrare. Insatserna koncentreras på fyra områden - hastighet, rattfylleri, bilbälte och så kallad aggressiv körning.

Enligt polisen ökar man kontrollen ute på vägarna med målet att få ner farten, stoppa rattfylleriet, öka användningen av bilbälte och få förare att köra lugnare.

– Vi lägger strategin naturligtvis med tanke på de här storhelgerna som kommer nu inför påsk, pingst och sommarsemestrar. Nu blir det tydligare och vi skärper även antalet kontroller som ska göras, säger Anneli Bergholm Söder, enhetschef vid Rikspolisstyrelsen, till TT.

Många av dödsolyckorna inträffar på nätterna i samband med rattonykterhet.

– I och med att vi säger att arbetet ska vara underrättelsebaserat och planlagt så innebär det att man ska vara ute när det sker mycket olyckor, säger Anneli Bergholm Söder, enhetschef vid Rikspolisstyrelsen.

Trafiken ska i fortsättningen inte bara ska vara en fråga bara för trafikpolisen utan för alla poliser i yttre tjänst.

– Då blir uppmärksamheten större. Det finns en medvetenhet inom polisen att storhelgerna är trafikfarliga helger, säger Anneli Bergholm Söder.

Vägverket satsar på kampanjer som riktar sig mot ungdomar för att informera om trafikfaran på helgerna.

De farligaste dagarna

I fjol avled 440 personer i trafiken. Det ger ett snitt på 1,2 omkomna per dag.

Statistik för de senaste femton åren visar att under några dagar kring de stora helgerna stiger den siffran kraftigt.

Svåra trafikolyckor 2001–2006

Caroline Olsson