Valet avgjort – på ren känsla

Reinfeldt har det starkaste varumärket

NYHETER

Fredrik Reinfeldt (m) har det starkaste varumärket bland partiledarna.

Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand ligger sämst till.

Moderatledaren Fredrik Reinfeldt gör folk glada.
Foto: björn lindahl
Moderatledaren Fredrik Reinfeldt gör folk glada.

I vanliga fall hjälper företaget Dimant andra företag att utveckla sina varumärken. Ett starkt varumärke väcker positiva känslor och är bra för försäljningen.

-Varumärken som inte skapar en bra känsla blir inte framgångsrika, säger Sören Lundgren, vd i Dimant.

Tittade på bilder

Nu har företaget undersökt riksdagens partiledare. En panel på 600 personer har avslöjat vilka känslor de får när de tittar på bilder av partiledarna.

Moderatledaren Fredrik Reinfeldt har det starkaste varumärket bland partiledarna. Många får positiva känslor när de tänker på honom och de känner engagemang.

-Både Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och miljöpartiets Peter Eriksson är bra varumärken, säger Sören Lundgren.

Veteranerna bland partiledarna, Göran Persson (s) och Lars Leijonborg (fp), placerar sig i mitten. Men Persson väcker större engagemang än Leijonborg. Medan fler misstänker att statsministern vill kontrollera dem än fp-ledaren.

Sist på listan

Längst ner på listan samsas Göran Hägglund (kd), vänsterpartiets Lars Ohly och miljöpartiets andra språkrör Maria Wetterstrand.

-Hon har inget bra varumärke, säger Sören Lundgren.

Det är inte säkert att man röstar på ett parti bara för att partiledaren har ett starkt varumärke. Men sambandet är starkt - ibland.

86 procent av dem som blir glada av Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt tänker rösta på socialdemokraterna respektive moderaterna.

Väcker inga känslor

Medan bara 15 procent av kristdemokraternas väljare blir glada av att tänka på Göran Hägglund.

Å andra sidan är det ingen som blir ledsen heller. Han väcker helt enkelt inga känslor.

Och han är alltså därför inte något starkt varumärke.

Så här gick undersökningen till

Lena Mellin