Apoteket inför snabbkassa

Klarar du inköpet på fyra minuter för du gå före i kön

NYHETER

Snart kan du välja snabbkassan på apoteket.

90 procent av kunderna väntas få kortare väntetider.

Men samtidigt ökar risken för fel. Och för dem som behöver mycket hjälp blir väntetiderna längre. Det befarar personalen på Apoteket.

Apoteken har sedan länge problem med långa väntetider. I fjol genomfördes dessutom personalnedskärningar som förvärrade situationen.

För att komma till rätta med situationen tänker Apoteket börja sortera kunderna i olika köer. De som har ett recept men inga frågor - och kan klara sina inköp på max fyra minuter - kommer att hänvisas till en kö.

De som behöver mer tid ska slussas vidare till ”utökad service”. Målet är att de där ska få hjälp inom tio minuter, men de kan också få se andra gå före i kön.

Oro för konsekvenserna

Utifrån dagens statistik kommer 90 procent av kunderna att hänvisas till snabbkassan.

Det här oroar personalen, som befarar att noggrannheten och servicen kommer att få stryka på foten.

– Det innebär ju stress och en pressad arbetssituation och man känner att man egentligen inte gör ett jättebra jobb i och med att man inte riktigt hinner med att informera och säga det man vill till kunden, säger apotekstekniker Eva Stadig till Sveriges Radios Ekot.

Från fackligt håll har man också mött oro för att snabbhet ska löna sig i lönekuvertet.

– Vi tror att så småningom kommer man att titta på hur många kunder man har expedierat varje dag, hur lång tid man har haft på sig för varje kund och så vidare och att detta kanske kommer upp vid nästa lönesättning. Och det tycker vi inte om, säger Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson till Ekot.

Vissa mindre apotek på små orter med kommer enligt Apoteket inte att införa det nya kundsoreteringssystemet.

Karin Henriksson