Möt nya årstiden i gammal t-tröja

1 av 2
Harley, god för 999 kronor. Foto: Mattias Carlsson
NYHETER

Udda och original. I limited editions.

Så ska din t-shirt se ut i sommar.

– Limited editions är jättehett just nu. Folk vill vara speciella och ha t-shirts som inte andra har. Vet dessutom människor om att plagget kostar en massa pengar så är det ofta ett plus i kanten, säger Jan Rundgren, 40, frilansande designer i Stockholm.

På Dry Lake på Söder har man anammat konceptet. I två år har man importerat t-shirts från USA som tillverkats i begränsat antal upplagor. Men det är först nu som intresset för tröjorna spridit sig till allmänheten. Flera av butikens t-shirts är original från 1980-talet.

Bowie är het

– Titta på den här. Den är rejält sliten, det har till och med börjat bli hål i den. Vissa t-shirts kan komma i tio exemplar och vissa i tusen. Och då är det bara de här i hela världen, säger Marit Thune, 25, konceptansvarig på Dry Lake.

Just nu säljer rockiga t-shirts bäst. Tryck med Rolling Stones, The Beatles och David Bowie är hett. Och i framtiden får troligen tygets kvalitet stor betydelse.

Nya sorter på väg

– Jag var i New York förra veckan. Och där är det inne med t-shirts som är behagliga och sköna att ha på sig, säger Charlotta

Karling, 30, som denna dag är ute på shoppingrunda. Jan Rundgren instämmer.

Mjukt på ingång

– Tunna, fina och mjuka kvaliteter är på väg att komma. Dessutom är t-shirts som är djupt rundade kring halsen rejält på gång, säger han.

Jonas Andersson, Aftonbladet