Lastfartyg sjönk i Östersjön i morse

Fyra räddade efter kollision i tät dimma utanför Gotland

NYHETER

Ett danskt fartyg med fyra man ombord sjönk i morse i Östersjön efter en kollision.

Kvar blev bara en oljefläck.

- Det var lugnt men väldigt dålig sikt med dimma på olycksplatsen, säger Sjöräddningen till aftonbladet.se.

Larmet om att det 41 meter långa danska lastfartyget Marina S kolliderat med det större svenska fartyget Tinto kom klockan 5.30 på tisdagsmorgonen.

- Det hände mellan Västervik och Gotland och Marina S sjönk ganska omgående, säger Cecilia Wegnelius, biträdande räddningsledare.

Besättningen gick i livflotten, men räddades och klarade sig oskadda.

- Fyra personer fick överge fartyget och plockades upp av Tinto.

Kustbevakningen finns nu på plats och två stora miljöfartyg är på väg.

- Vi vet att Marina S gått med farlig last tidigare, men man hade lossat och lastrummet ska ha gjorts rent efter det så hon ska ha varit tom.

Även det svenska fartyget var tomt.

Tät dimma

Förutom kustbevakningen har även räddningsbåten Rescue Burre kallats till olycksplatsen för att assistera.

Vid 8-tiden var drygt 70 meter långa Tinto på väg mot Västervik med de fyra räddade ombord.

Exakt hur olyckan gått till var ännu på tisdagsmorgonen oklart.

Havet var lugnt och vinden svag, men det rådde mycket dålig sikt med tät dimma på olycksplatsen.

Den 36 år gamla danska lastbåten har tidigare fått en rad sjösäkerhetsanmärkningar i Sverige, rapporterar Sekomagasinets nätupplaga.

Anmärkningar mot säkerheten

Den 23 november förra året kvarhölls Marina S i Oskarshamn på grund av brister, som upptäcktes i samband med en hamnstatskontroll.

Fartyget hade då allvarliga skador på skrovet efter en grundstötning.

Fartyget hölls kvar i Oskarshamn i två dagar för ytterligare kontroll innan det bogserades till ett varv för reparation.

Även 2004 kvarhölls Marina S av svenska S

Det danska fartyget Marina S, som sjönk efter kollisionen på tisdagsmorgonen, kvarhölls i november fjol i Oskarshamn i två dagar på grund av brister i sjösäkerheten, skriver Sekomagasinet.

Fartyget hade då allvarliga skador på skrovet efter en grundstötning.

Även året innan kvarhölls det danska fartyget, då i Lysekil i tre dagar. Den gången hade containrar lastats så högt att sikten från bryggan var skymd. Även då bogserades fartyget från kaj.

Caroline Olsson