”Ta bort den – den är för stor”

Så här skulle det ha sett ut – Fredrik Ljungberg och ryska fotomodellen Natalia Vodianova på en jättelik reklamaffisch vid Stureplan.
Foto: Montage: Calvin Klein
Så här skulle det ha sett ut – Fredrik Ljungberg och ryska fotomodellen Natalia Vodianova på en jättelik reklamaffisch vid Stureplan.
NYHETER

En dröm för vissa.

För stor för andra.

Den gigantiska reklamaffischen på en halvnaken Fredrik Ljungberg får nobben av Stockholm stad.

Det pågår en fajt i Stockholm.

I ena hörnet: Ett världsberömt modehus.

I det andra: Stockholm stad.

I mitten ligger Fredrik Ljungbergs halvnaken med en barbröstad fotomodell.

Calvin Kleins nya reklamkampanj pryder stora väggfasader runt om i världen.

New York, Milano, Paris, London, Tokyo...

...och Stockholm?

Ja, det är frågan.

”Den är för sexistisk”

Tanken var att det jättelika reklamaffischen på Fredrik Ljungberg och den ryska fotomodellen Natalia Vodianova skulle pryda en hel husvägg vid Stureplan.

Men enligt Hans Lindeblad, vd för Lindeblad & Wendin AB som representerar Calvin Klein i Sverige, tycker Stockholms stadsdelsnämnd att bilderna på Fredrik Ljungberg är för "sexistiska" för stockholmarna.

På bilden bär Fredrik Ljungberg endast kalsonger. Han ligger i en säng – med fotomodellen Natalia Vodianova över sig. Även hon iklädd endast underkläder.

– Det här är inte porr, säger Hans Lindeblad.

– Reklamen går i varenda stad i hela världen och har aldrig stött på patrull. Så jag blev mycket förvånad, säger han till aftonbladet.se och tillägger:

– Det här är helt skandalöst. Vi har svårt att marknadsföra kalsonger på något annat sätt

Ärendet lever fortfarande

För två år sedan gick det bättre.

Då poserade Fredrik Ljungberg i Calvin Klein-kalsonger på affischer vid Stureplan.

– Och den bilden var mer utmanande än de här, säger Hans Lindeblad.

Men stadsbyggnadskontoret hävdar att det inte är bildernas innehåll som fällt reklamkampanjen.

– Handläggaren har inte haft tillgång till bilden. Dessutom är ärendet är fortfarande under prövning, säger bygglovschefen Leif Sjögren.

Istället är det affischens storlek som ratas, menar han.

”Freddie” har helt enkelt blivit för stor för Sverige.

Nicklas Hermansson