Kina vill köra Öresundståg

SJ och Hongkongbolaget MTR har lagt ett gemensamt bud

NYHETER

Öresundstågen kan bli svensk-kinesiska. SJ och Hongkongbolaget MTR har lagt ett gemensamt bud på Öresundstågtrafiken och i dag löper anbudstiden ut.

Kontraktet är värt sju miljarder kronor och gäller järnvägstrafiken på den danska kustbanan samt Öresundstågen på Själland och i Skåne 2009–2015.

På den svenska sidan handlar det också om tågtrafiken från Öresundsområdet till Göteborg och till Kalmar.

Det är den kraftiga tillväxten i regionen som lockar de stora tågbolagen.

– Det här anbudet handlar om tillväxtalternativ utomlands, säger Helena Leufstadius, chef för SJ:s trafikavtal, till TT.

– För närvarande rör det sig om tolv miljoner resor per år på de aktuella sträckorna och det kommer att bli många fler inom några år.

Stor konkurrens

SJ och MTR konkurrerar med en lång rad storspelare som Deutsche Bahn, brittiska Arriva och franska Veolia som tidigare hette Connex. SJ har för närvarande trafikrättigheterna på de aktuella tåglinjerna förutom på den danska sidan.

MTR är dubbelt så stort som SJ och driver tunnelbanan i Hongkong och tågtrafik i Kina.

– MTR har kvaliteter på många områden som kompletterar vårt kunnande väldigt bra. Det handlar om kvalitetsutveckling och service och teknikutveckling, säger Helena Leufstadius.

– De har exempelvis en punktlighet i Hongkongs tunnelbana på 99 procent och då har de 2,5 miljoner resenärer per dag. MTR kan tillföra massor av kunnande för tågtrafiken i både Sverige och Danmark.

Fakta/Kinesiska staten storägare i MTR

TT , Punkt SE