Skitbra reklamplats

Norskt företag tar nya grepp på toarullen

NYHETER

En skitbra idé som absolut inte ska spolas.

Det tycker norska reklammakare, som snart börjar med reklam på toarullen.

Marknaden är dessutom gigantisk - bara i Norge går det åt 235 miljoner rullar varje år.

Kom ihåg att det var en norrman som fick patent på idén att trycka reklam på baksidan kassakvittot. Det var värt 823 miljoner kronor.

Ungefär så låter det när direktören på FabLab, norska avdelningen av MIT Massachusetts Institutet of Technology, försvarar toaidén inför skeptiker.

Företaget har fått i uppdrag att vidareutveckla idén från uppfinnaren Egil Sletteng, som tagit patent.

Lotter

Tanken är att den tomma hylsan som pappret rullas upp på ska användas som annonsplats.

Att använda själva pappret för reklamtryck tror inte kreatören på - möjligen för att det skulle kunna missupfattas.

Innanför själva produkten skulle konsumenten kunna hitta något oväntat, till exempel lotter, erbjudanden eller vanlig reklam.

- Jag är helt säker på att den här idén kommer att bli verklighet eftersom maknaden är så stor, säger Håkon Karlsen jr till Narvik-avisen Fremover.

Bara i Norge river man av drygt 230 miljoner toarullar varje år.

Den internationella marknaden är närmast oändlig.

Böcker

- Vi pratar om så stora serier att produktionskostnaden blir mycket liten, kanske 3-4 öre per rulle, säger Karlsen.

Idén ska nu utvecklas. När den färdiga produkten ser dagens ljus vet ingen.

Tanken på att produktutveckla toapapper är inget nytt.

Så sent som i höstas sålde Lambi rosa toapapper under fyra veckor. En krona av försäljningspriset gick till Cancerfonden och Rosa Bandet, som samlar in pengar till bröstcancerforskning.

Dessutom finns toapapper med inbyggt tidsfördriv i form av Sudoku. I Japan finns även böcker tryckta på toapapper.

Caroline Olsson