”Sommar” nu bara i Sveriges Radio

Programmet varumärkesskyddat

NYHETER

P1:s klassiska radioprogram "Sommar" skyddas efter att ha använts i reklam.

Redan sommaren 2006 reagerade SR på att tidningen Situation Stockholm anspelade på programmet "Sommar" i en radioreklam.

Och nu är programmet varumärkesskyddat, skriver Resumé.

– Vi har märkt att fler aktörer som är nära vår verksamhet använder sig av varumärket, säger Rebecka Lindberg, marknadschef på SR, till Resumé.

Lät som sommarpratare

I Situation Stockholms radioreklam spelades den traditionella signaturmelodin och tidningsförsäljare berättade historier på ett sätt som liknade sommarpratare.

Då uttryckte SR att de såg allvarligt på att programmet utnyttjas i reklamsammanhang.

Skydd från 2 april

Från och med 2 april blir det förbjudet för andra än SR att använda namnet "Sommar" i samband med till exempel radioprogram, vissa trycksaker och cd-skivor.

I framtiden kan även signaturmelodin komma att skyddas, skriver Resumé.

Daniel Boman