Mejlberoende går på avvänjning

E-postberoende är ett växande problem - nu finns tolvstegsprogram för avvänjning

NYHETER

Kollar du din mejl det första du gör på morgonen? Mejlar du till skrivbordsgrannen istället för att vända dig om och prata? Då kan du vara en mejloholic.

– Mejlberoende bottnar i dåligt självförtroende, säger stressdoktorn Tomas Danielsson.

Är du också beroende av din mejl?
Foto: Per Björn
Är du också beroende av din mejl?

Mejl har för de flesta blivit ett naturligt och enkelt sätt att sköta kontakter. Men det som utvecklats för att förenkla för människor kan i värsta fall ta över och styra livet.

Marsha Egan är psykolog från Pennsylvania i USA. Hon har märkt att flera av hennes patienter är beroende av mejlen - mejloholics, skriver Zdnet.com.

En patient som var vd för ett större företag förlorade en potentiell kund efter att ha kollat efter mejl på sin handdator efter varje slag på en golfrunda. Kunden tyckte att han verkade besatt och ville inte ha med företaget att göra.

Andra patienter vägrar åka på semester till platser där det inte går att koppla upp sig för att läsa mejl, eller skickar ett mejl till sig själva om de inte fått något meddelande på några minuter – för att vara säker på att systemet fungerar.

"Man förlorar helhetssynen"

Problemet finns också i Sverige. Tomas Danielsson är stressdoktor och har skrivit en del om mejlberoende i sin bok "Tokstressad"

– Där berättar jag om en direktör som var beroende av att kolla sin mejl hela tiden. Han tappade koncentrationsförmågan och kunde inte jobba som vanligt. Jag kallar det snuttifiering. När man blir beroende av ständig information tappar man helhetssynen, säger han till aftonbladet.se.

Orsaken till att människor blir beroende av sin mejl går enligt Danielsson nästan alltid att spåra till dåligt självförtroende.

– Att alltid gå att nå och finnas tillgänglig är ett tecken på att man söker bekräftele, vilket betyder att man har dåligt självförtroende. Sen kan det vara så att omgivningen ställer allt för höga krav på att man ska finnas tillgänglig, men det gäller att komma ihåg att man inte måste vara det, säger Danielsson.

Får avvänjningsprogram via mejlen

Marsha Egan beslutade sig för att utveckla ett behandlingsprogram för mejlberoende. Liksom för alkoholister och narkomaner bygger behandlingen på tolv steg – där det första går ut på att erkänna att man har ett problem.

De som deltar i programmet går inte på möten, som man gör i till exempel anonyma alkoholister. Mejloholicerna får istället ta emot de tolv stegen i programmet – via mejl. En gång i månaden hålls ett telefonmöte med deltagarna där de får prata om hur det går med avvänjningen.

Tomas Danielsson har också råd för hur man kan lära sig hantera mejl på ett sunt sett.

– För det första måste man jobba på sitt självförtroende. Steg två är att lära sig sätta gränser och inse att man inte måste vara tillgänglig hela tiden. Sen måste man skaffa diciplin och bestämma sig för att bara kolla sin inbox ibland, när man verkligen har tid, säger Danielsson.

Läs mer

Karin Thurfjell