Exotiska Sverige – rena synden

Sverige är världens sjunde bästa land

Attraktivt och rent Det är några av de egenskaper som placerar landet Sverige på sjunde plats i världen. Foto: Katrin Jakobsen
Foto: Katrin jakobsen
Attraktivt och rent Det är några av de egenskaper som placerar landet Sverige på sjunde plats i världen. Foto: Katrin Jakobsen
NYHETER

Renhet och svensk synd.

Så ser 30 000 människor världen över på oss.

Sverige är det sjunde bästa landet i världen, enligt 30 000 tillfrågade människor på vår jord.

Sverige uppfattas som ordnat land med ett trovärdigt styre, en attraktiv befolkning och lite exotiskt.

Starka varumärken

Folk undrar om det fortfarande går isbjörnar på gatorna, säger varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand.

Starka varumärken som Volvo, Absolut och Ikea hjälper också till att skapa bilden av Sverige som ett spännande land.

– Vi har hottat upp oss, säger Rolf Skjöldebrand.

”Ikea är sexigt”

– Nu är till och med varumärken som Ikea och H&M sexiga.

Däremot anses riket som kulturfattigt av de tillfrågade.

– Det förvånar mig. Vi har internationella varumärken som till exempel Ingmar Bergman och Nobelstiftelsen, säger Rolf Skjöldebrand.

Nationernas topplista:

Rankningen gäller sista kvartalet 2006 enligt Anholt Nation Brands Index:

Så gick undersökningen till:

Liv Sander