”Vi måste bli bättre”

Banverket om förseningarna: Beredskapen har inte räckt till

NYHETER

Snöovädret orsakade fortsatt tågkaos på Göteborgs Centralstation. Mängder av tåg blev inställda eller försenade när växlarna snöade igen.

– Vi måste bli bättre på att hålla i gång trafiken, säger Michael Rogström, chef för Banverkets driftsledningscentral.

Trots att det slutade snöa i går förmiddag fortsatte problemen för tågtrafiken. Snö och is gav bekymmer med växlarna och ledde till stora förseningar. Foto: Oscar Magnusson/Bildbyrån
Trots att det slutade snöa i går förmiddag fortsatte problemen för tågtrafiken. Snö och is gav bekymmer med växlarna och ledde till stora förseningar. Foto: Oscar Magnusson/Bildbyrån

Trots att själva snöfallet avtog i går förmiddag blev det stora problem i tågtrafiken. Pendeltrafiken till Alingsås och Kungsbacka drogs ned kraftigt och kunde bara avgå en gång i timmen fram till klockan 15, då man började köra en gång i halvtimmen. Under delar av förmiddagen kunde tågen tidvis varken komma till eller ifrån Göteborgs central.

Helt stopp till Malmö

Tågen till och från Malmö var helt inställda och till Stockholm stod trafiken still under ett par timmar på grund av ett kontaktledningsfel mellan Laxå och Finnerödja.

Därefter kunde tågen börja gå på ett spår, men med minst en halvtimmes försening.

– Problemet är inte att det kommit väldigt mycket snö utan den blåser omkring och samlas i växlarna. Det gör dem omanövrerbara och vi måste ut och göra rent dem med manuell handkraft säger Michael Rogström.

Tågen drar även med sig snö och is, ”importsnö” in i växlarna. Flera av de värmesystem som finns i växlarna för att smälta snön gick sönder.

Varför blir det problem med tågen varje gång det snöar?

– Vi har snöberedskapsplaner som triggade i gång redan vid lunch i onsdags. Tyvärr har de inte riktigt räckt till. Det krävs resurser i form av personal som sopar rent i växlarna, det är det enda som hjälper nu, säger Michael Rogström.

– Det är inte bra när det blir så här, vi ska ju klara av att hålla i gång trafiken. Det måste vi bli mycket bättre på än vi är i dag, säger Michael Rogström.

Erik Gustafsson (.se)