Aftonbladet.se har slagit läsarrekord

NYHETER

Tre veckor i rad har aftonbladet.se slagit läsarrekord.

Under vecka 7 hade aftonbladet.se 4 186 540 unika webbläsare. En ökning med 14,4 procent jämfört med samma vecka förra året.

– Det är oerhört roligt att tillväxten fortfarande är så kraftig, säger Kalle Jungkvist som är chefredaktör och ansvarig utgivare.

Chefredaktör Kalle Jungkvist glädjer sig åt aftonbladet.se:s succésiffor.
Foto: Björn Lindahl
Chefredaktör Kalle Jungkvist glädjer sig åt aftonbladet.se:s succésiffor.

Enligt Kalle Jungkvist finns det flera förklaringar till att allt fler väljer att besöka aftonbladet.se.

– Det här är en av de största ökningarna på mycket länge. De senaste veckornas utveckling är väl en kombination av att en massa människor har följt alpina VM i Åre och andra stora sporthändelser. Vår lokalsatsning har också bidragit till att trafiken har ökat kraftigt. Den drog igång i mitten av januari och har slagit väldigt bra ut med mycket stora trafikströmmar.

Trav och videoklipp

Även aftonbladet.se:s nya travsajt har bättrat på besökssiffrorna, enligt Kalle Jungkvist.

– Vi har precis startat en travsajt som har blivit mycket populär. Där finns bra journalistik om travsporten samt en mängd bra travtips.

Har du några kommande satsningar att berätta om?

– Vi håller på att lansera en videosajt där läsarna kan ladda upp sina videoklipp och den tror vi kommer bli mycket populär.

Gapet ökar

Aftonbladet.se:s gap till den närmaste konkurrenten expressen.se har vuxit till 2,21 miljoner unika webbläsare. Det är en ökning med drygt 300 000 läsare. Förra året var gapet 1,9 miljoner unika webbläsare.

Expressens siffror för vecka 7 var 1 974 513 unika webbläsare, att jämföra med aftonbladet.se:s 4 186 540 unika webbläsare samma vecka.

– Vi befäster vi oss som Sveriges överlägset ledande nyhetssajt. Vi är den klart snabbaste och mest kompletta nyhetssajten i Sverige, säger Kalle Jungkvist.

Bästa dagen

Aftonbladet.se slog också ett annat rekord den 14:e februari i år.

– Då hade vi 1 640 000 unika webbläsare och det är den bästa dagen i Aftonbladet.ses historia, säger Jannike Tillå som är webbanalytiker på aftonbladet.se.

På andra plats ligger den 18 september 2006, som var måndagen efter valet.

– Då hade vi 1 595 000 unika webbläsare, säger Jannike Tillå.

Läs mer:

Susanna Vidlund