Dyr avgift stoppar privata handledare

Roger och Olivia Vindrot gick nyligen kursen. ”Jag var kritisk när jag gick dit, men det var nyttiga tips”, säger Roger.
Foto: NILS JAKOBSSON/BILDBYRÅN
Roger och Olivia Vindrot gick nyligen kursen. ”Jag var kritisk när jag gick dit, men det var nyttiga tips”, säger Roger.
NYHETER

Vägverkets nya krav på handledare kan komma att innebära att färre personer tar körkort.

Under förra året sjönk antalet godkända handledare med 80 procent.

Vägverket tröttnade på dåligt förberedda privatister – och kräver sedan januari förra året att den som ska sitta bredvid går en kurs innan han eller hon blir hand­ledare.

– I dag testar många och gör omprov tills de klarar sig. Det kan ju vara taktiskt, men inte önskvärt för vår del, personalen har annat att göra, säger Hasse Mattsson, chef över utbildningsfrågorna på Vägverkets körkortsenhet.

Alla vet bättre vad som krävs

Enligt Hasse Mattsson har reaktionerna på den nya regeln varit mest positiva.

– På det här sättet vet alla inblandade bättre vad som krävs för att klara av en uppkörning, säger Hasse Mattsson.

Minskningen, från 90 000 nya handledare 2005 till förra årets 17 000 är precis enligt planerna, menar Vägverket.

Om det i slutänden betyder att färre tar körkort, är för tidigt att säga.

– Det är svårt att utvärdera redan eftersom de som börjat övningsköra nu inte hunnit fram till uppkörning än.

Ger eleverna bättre förutsättningar

Körskolechefen Dennis Jademyr är övertygad om att handledarkursen kommer ge eleverna bättre förutsättningar.

– Många som ska vara hand­ledare har inte den kunskapen. De har glömt och det har kommit nya regler. Här får de lära sig hur man lägger upp utbildningen, många hade nog annars börjat köra i trafiken direkt, säger Dennis Jademyr.

Roger Vindrot går kursen med dottern Olivia.

– Båda är rätt envisa så vi har ju befarat bråk, men nu när vi har fått tips om upplägg blir det lättare, säger han.

Godkända handledare

Så blir du handledare

Emma Johannisson (.se)