"Bussarna hade vinterdäck och säkerhetsbälten"

Lag på att passagerare ska ha bälte

NYHETER

Båda olycksbussarna hade säkerhetsbälten och nya vinterdäck.

Det säger Gunnar Sahlén, vd för KR-trafik som driver bussarna som trafikerar olyckslinjen.

Enligt Gunnar Sahlén får bussarna nya vinterdäck varje höst eller vinter.

– Vi lägger på nya däck varje höst eller vinter på alla bussar. Och bägge bussarna hade säkerhetsbälten, säger han.

Vinterdäcken på bussarna har inte dubbar. Enligt Gunnar Sahlén beror det på att de skulle slitas ner för fort.

– Det håller inte, de slits ner på en gång. Men det är inte det som är problemet, det är inte däcken det beror på. Vi har de däck som behövs säger Gunnar Sahlén.

Det ännu oklart om de skadade och omkomna hade säkerhetsbälte på sig. Enligt lagen måste alla passagerare ombord på bussar ha säkerhetsbälte på sig, med undantag av bussar i stadstrafik eller tätort.

– Det är samma krav som i bilar. Du som person är ansvarig för att du har bälte på dig, säger Einar Tuvesson, kollektivtrafikansvarig på Vägverket.

Bältestvång

Bälte ska finnas i alla bussar från 2004 eller senare, enligt Tuvesson. Dessutom måste information om säkerhetsbältena ges till passagerarna.

– Från första januari i år är det krav på att information om att säkerhetsbälte ska användas. Den kan lämnas av föraren eller av annan personal på bussen, eller på skyltar, säger Einar Tuvesson.

Enligt Gunnar Sahlén fanns information om säkerhetsbältena i olycksbussarna.

– Det finns dekaler som meddelar att passagerarna ska sätta på sig säkerhetsbälte. Men jag tror inte det är ett informationsproblem. Alla ser att det sitter säkerhetsbälten vid sätena, säger Gunnar Sahlén.

Enligt Gunnar Sahlén är båda olycksbussarna tillverkade av Volvo.

– Det är Volvo-bussar med årsmodell 2003. Jag tror modellen heter 8700, säger han.

Webb-tv: Rörliga bilder från olycksplatsen

Läs mer:

David Nannini Nilsson