Swedbanks internetbank nere även på onsdagskvällen

Två miljoner bankkunder drabbade - banken lovar hålla kunderna skadeslösa

NYHETER

Swedbanks internetbank kraschade på tisdagskvällen.

Vid 14-tiden på onsdagen fungerade de flesta funktionerna på Swedbanks hemsida - men på onsdagskvällen var sidan stängd igen.

Problemen startade på tisdag eftermiddag.

Enligt kunderna hade man problem redan efter lunch, men banken hävdar att systemet kraschade på kvällen.

- Det var problem sedan 20.30 på tisdagskvällen, säger Anna Sundblad, presschef vid Swedbank.

Större delar av sajten fungerade sedan under onsdagen.

Stängd tillsvidare

Strax efter 22.00 på onsdagen meddelade Swedbank på sin hemsida att sajten på nytt stängts ned. Och att det är osäkert när den öppnar igen. Kunderna hänvisas till telefonbanken där det enligt uppgifter till aftonbladet.se ska vara över 100 samtal i kö.

Kunder skadelösa

Swedbank har lovat att hålla drabbade kunder skadeslösa.

Normalt krävs tre bankdagar för att en betalning garanterat ska vara framme i tid.

Swedbank hör till de nätbanker som har en "betala direkt"-funktion som innebär att pengarna går över till mottagarens konto omgående.

- Om en kund inte fick iväg sin betalning på grund av att våra system låg nere så hålls de skadeslösa, säger Sundblad.

Om någon drabbas i form av dröjsmålsränta eller andra extra kostnader uppmanas kunden att ta kontakt med sitt lokala bankkontor.

Läs också:

Caroline Olsson, Daniel Boman