Alkolås på stans skolbussar i höst

Säkerheten inte längre en pengafråga

NYHETER

Flera stadsdelar i Göteborg skärper nu säkerhetskraven på sina skolskjutsar.

Från och med höstterminen måste bussarna ha alkolås och trepunktsbälten.

Åker du skolskjuts med buss – då kan du från och med i höst vara säker på att din förare fått blåsa innan han eller hon satte sig bakom ratten. Nouri Chakchouk, busschaufför i Göteborg, tycker att det borde vara obligatoriskt med alkolås på alla skolbussar.Foto: Oscar Magnusson/bildbyrån
Åker du skolskjuts med buss – då kan du från och med i höst vara säker på att din förare fått blåsa innan han eller hon satte sig bakom ratten. Nouri Chakchouk, busschaufför i Göteborg, tycker att det borde vara obligatoriskt med alkolås på alla skolbussar.Foto: Oscar Magnusson/bildbyrån

När stadsdelarna tar beslut om skolskjutsar inför nästa läsår är säkerheten i fokus.

I upphandlingen inför nästa läsår ställer nu tre stadsdelar på Hisingen krav på alkolås, trepunktsbälten på alla säten och krav på årliga läkarintyg för alla chaufförer över 65 år.

Alkolås - inget att tveka på

– Tidigare var säkerhet såsom bälten och alkolås en kostnadsfråga, men det är det inte längre. Och då finns det inget att tveka på tycker vi, säger Bengt Abrahamsson, verksamhetschef för barn- och ungdom i Tuve-Säve.

De nya kraven följer de rekommendationer som Sveriges kommuner och landsting satt upp för skolskjutsar och kommer att gälla de bussar som kör skolelever utanför det ordinarie kollektivtrafiknätet.

Bussar i linjetrafik har än så länge inte samma krav på sig.

Stadsdelen Askim har också elever som behöver skolskjuts, men de åker taxi i?stället – och där finns inte kravet på till exempel alkolås.

Kan bli alkolås i färdtjänsten

För särskoleelever som får skjuts med taxi finns krav på att bilarna ska vara utrustade med alkolås. Däremot saknas det i de så kallade rullstolsbilarna.

–?Där har vi i?stället oannsonserade alkotester av förararna där minst 10 procent av dem ska testas varje år. Men det förs diskussioner och det kan bli aktuellt med alkolås även där, säger Roland Jenssen, chef för avtal och tjänster på Färdtjänsten i Göteborg.

Hårdare säkerhetskrav

Färdtjänstens säkerhet

Janna Roosch, Emma Johannisson (.se)