Dagens namn: Patrik, Patricia
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Nyheter

FlyMe begärt i konkurs

Tusentals resenärer blåsta på sina resor

Kvar på marken Så här långt upp kommer inte FlyMe:s flygplan framöver. I natt skickades en konkursansökan in. Kvar på marken Så här långt upp kommer inte FlyMe:s flygplan framöver. I natt skickades en konkursansökan in. Foto: SCANPIX

Flygbolaget FlyMe går i konkurs.

Alla flyg är inställda från och med i dag. Resenärerna riskerar att inte få någon ersättning.

– Det är mycket, mycket tråkigt. Vi lämnar in konkursansökan så fort tingsrätten öppnar, sa vd:n Finn Thaulow i morse.

 

Sent i går kväll kom ett sms till alla passagerare som bara några timmar senare skulle flyga med FlyMe:

Beslut i natt

”FlyMe Sweden ab begärs i konkurs. Alla flygningar är inställda.”

Klockan halv elva i går kväll tog styrelsen det ödesdigra beslutade att begära ett av Sveriges största lågprisflygbolag i konkurs. Redan i dag kommer 2 500 svenska resenärer drabbas.

– Vi ställer in alla flighter. Vi har sålt många biljetter den senaste tiden så det är tyvärr ett stort tusental som kommer drabbas, säger Finn Thaulow.

Saknar pengar

Företaget har dragits med ekonomiska problem en längre tid. FlyMe Sweden har tvingats skjuta upp årsbokslut och har desperat försökt få mer pengar från aktieägarna genom en nyemission, men inte lyckats.

– Det saknades 33,7 miljoner i nyemissionen, säger Finn Thaulow.

– Vi har inte de medel som behövs för att driva bolaget. Vi måste ha kapital som vi inte har. Fly Me Sweden AB:s biljettförsäljning består till 95 procent av internetförsäljning genom kortbetalningar. Enligt företaget har Handelsbanken 60 miljoner kronor på spärrade konton som säkerhet för kunder som redan betalat för kommande resor. Det motsvarar ungefär en månads resor.

”Stora belopp”

Enligt Finn Thaulow är de spärrade pengarna en av anledningarna till att FlyMe nu måste gå i konkurs.

– Det är mycket stora belopp som är spärrade. Nu har vi inte tillräckligt med medel för att driva bolaget, säger han.

Enligt ett pressmeddelande från FlyMe kom dödsstöten när banken meddelade att de från och med klockan 11 i dag inte skulle låta fler biljettköp gå igenom – om företaget inte fick in de sista 33,7 miljonerna.

Men företaget såg inte någon möjlighet till att det skulle lyckas och begär sig därför i konkurs.

– Vi ramlade på målsnöret. Vi räckte inte hela vägen fram, säger Finn Thaulow.

Kerstin Danielson ,Jill Sjölund ,Hans Österman

Detta gäller om ett flygbolag går i konkurs:

Källor: Konsumentverket , Luftfartsstyrelsen

 Om du har köpt en vanlig reguljärflygbiljett hos ett flygbolag, en flygreseorganisatör eller en resebyrå så gäller inte resegarantilagen för din resa.

  Även om du inte skulle ha rätt till ersättning enligt resegarantilagen, kan du göra en skriftlig anmälan till flygbolagets konkursförvaltare. Där kan du ställa krav på ersättning och bifoga kopior av kvitton.

 Om ett flygföretag går i konkurs blir konsumentens krav på ersättning en oprioriterad fordran i konkursen, i enlighet med konkurslagstiftning. Det är därför troligt att drabbade resenärer inte får någon ersättning.

  Om du betalade din flygbiljett med kredit- eller betalkort så bör du kontrollera med kortföretaget vilken typ av försäkringsskydd du har. Enligt konsumentkreditlagen får man vid kreditköp framställa samma invändning mot kreditgivaren som mot säljaren.

 Om du inte kommer överens med ditt kortföretag kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information.

Pengarna flög iväg för FlyMe

 Fly Me har haft ett vingligt år. I onsdags klubbades ett större företagsköp igenom.

Men pengarna är slut och i dag går bolaget i konkurs.

I onsdags skulle Fly Me redovisa årsbokslut. Men det dök aldrig upp. Samtidigt gick tiden för att registrera den sista i en lång rad nyemissioner ut hos Bolagsverket.

 I onsdags kväll förklarades det hela med ”mycket stor arbetsbörda” i ett pressmeddelande.

Samma dag hade Fly Me:s stämma klubbat igenom köpet av det brittiska bolaget River Don Ltd. Tanken var att Fly Me och River Dons dotterbolag GSS skulle starta flygverksamhet till Asien tillsammans.

 Men det fanns många motståndare till affären.

– Att göra en jättelik affär i detta bolag, där man från styrelsens sida utlovar stora vinster våren 2008, det går inte. Vi vet inte om det här bolaget över huvudtaget lever om ett par veckor, sa Gunnar Ek, aktiespararnas bolagsbevakare, till TT i onsdags.

 148 miljoner kronor skulle Fly Me få in i den sista nyemissionen. Men hittills har företaget bara registrerat aktier för 114 miljoner. 34 miljoner saknas, och i dag ansöker företaget om konkurs.

Tidigare artiklar:

Vågar vi boka hos Flyme? Chefer hoppar av när förlusterna fortsätter

FlyMe vill köpa Sterling Vill stärka sin ställning bland lågprisbolagen i Norden

Resebyrå häver säljstopp för Flyme Ökat förtroende för uppstickaren

Flygrea - inrikes för 195 kronor Men Ticket stoppar försäljningen

Priskriget hårdnar på svenska inrikesflyget "Förlusterna kommer att bli gigantiska"

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet