Köp hysteri i Köpenhamn

Det danska modet är både mer färgglatt och mer galet än det svenska. Wood Wood i Köpenhamn är den kanske mest inflytelserika klädaffären i hela Norden. ”Vi har någonting mer artistiskt”, säger butikens inköpare Mette Lyngaard.
Foto: Emil Malmborg
Det danska modet är både mer färgglatt och mer galet än det svenska. Wood Wood i Köpenhamn är den kanske mest inflytelserika klädaffären i hela Norden. ”Vi har någonting mer artistiskt”, säger butikens inköpare Mette Lyngaard.
NYHETER

Diskodansken kommer!

Beväpnad med färgglad streetwear utmanar han rigida svenska klädlinjer i kampen om mode-Norden.

– Jag tror Köpenhamn är lite gladare, säger Mette Lynggaard, inköpare på affären Wood Wood.

Foto: Emil Malmborg

Tre danska grafittientusiaster träffas i Roskilde. De dödar tiden med att trycka t-shirts och hoods. Fem år senare är deras Köpenhamnsbutik Wood Wood Danmarks, och kanske Nordens, mest inflytelserika klädaffär.

Här samsas egna märket Wood Wood, Six eight seven six och Comme des Garçons streetvariant Play, tillsammans med i sammanhanget otippade Armani och Gucci. Men framför allt går butiken i täten för det nya färgglada och ganska galna danska modet.

New Rave

– Vi är väldigt influerade av London och New rave. Galenskapen och öppenheten kommer därifrån, säger Mette Lynggaard, inköpare på Wood Wood.

De danska neonjackorna som hänger i butiken står i skarp kontrast till svartvita svenskar som Filippa K, Acne och Cheap Monday.

– Svenskar är väldigt stolta över vad de gör. Världen pratar om svenskt mode. Det är mycket jeans, säger Mette Lyngaard med en suck av svalt intresse.

– Vi är inte så minimalistiska här. Vi har någonting mer artistiskt, säger hon. Kanske beror det på Danmarks många konstskolor. Kanske beror det på sjal-innovatören Henrik Vibskov som har butik tvärs över gatan. Kanske är det så enkelt att ”Köpenhamn är lite gladare”. Oavsett vad, Sverige har fått konkurrens så in i Norden.

Här shoppar du bäst i Köpenhamn

Per Magnusson (.se)