Svenskar strandade i Köpenhamn

Får ”kanske” resa på måndag - SAS: ”Vi är väldigt, väldigt ledsna”

Foto: Läsarbild
NYHETER

Familjen Sibelius efterlängtade USA-semester riskerar att bli förstörd.

SAS-planet mot Washington skulle ha lyft natten mot idag, men istället är passagerarna fast i Köpenhamn.

– De har sagt att vi kanske kan få åka på måndag. Annars har vi knappt fått någon information, säger Janne Sibelius.

Klockan 00.20 natten mot fredagen skulle SAS-planet lyft från Köpenhamn för att flyga till Washington. Ombord fanns flera barnfamiljer, många skulle vidare till Orlando för en härlig semester. Janne och Lena Sibelius hade köpt biljetter redan i september och skulle ta med barnen Samuel, 15, Isac, 12, och Elias, 9 år på en två veckor lång semester i USA.

Men planet lyfte aldrig. I sju timmar satt passagerarna inne i planet utan att det lyfte. Sedan fick de gå av och vänta i vänthallen i ytterligare en timme.

”Jobbigt för småbarnfamiljerna”

– Vi fick ingen som helst information om vad som hände, om varför vi inte lyfte. Det här är ju oerhört jobbigt, speciellt för familjerna som har små barn, berättar Janne Sibelius.

Inte heller när de fick komma ut från vänthallen fick de någon information. Passagerarna fick fråga varandra om vad som skulle hända. Till slut bussades de till SAS-hotellet på Kastrup.

– När vi kom dit fanns det fortfarande ingen representant från flygbolaget på plats. Vi fick checka in utan att veta vad som skulle hända, fortsätter Janne.

”Folk är förtvivlade”

På fredagsmorgonen började flera passagerare själva ringa till SAS. Den information man då fick var att det inte fanns nog med plan, så det kommer förmodligen inte att gå något flyg i kväll och inget i morgon.

– De säger att vi ”kanske” får åka på måndag. Något närmare besked kan vi inte få. Många här vet inte vad de ska göra, om de ska stanna kvar och vänta på att få komma iväg, eller om de ska åka hem. Det här förstör ju mångas semestrar. Vi och flera andra har ju bokat hotellnätter, och många missar sina anslutningsflyg. Vi har ingen aning om vi kommer att få någon ersättning, eller ens pengarna tillbaka, säger Janne.

– Folk är förtvivlade. Vi har ju alla sett fram emot sedan länge planerade semestrar, säger Janne.

Finns inga alternativflyg

Elisabeth Manci på SAS pressavdelning blir förvånad när hon hör hur dålig information familjen Sibelius säger att de fått.

– Jag har fått information om att kaptenen hela tiden i planet och senare berättade för resenärerna om vad som hände.

Enligt Elisabeth Manci ska det också finnas SAS-personal på hotellet.

Hon berättar att man på SAS gör allt för att boka om de cirka 261 passagerare som drabbats.

– Det är väldigt svårt. De flesta plan är fullbokade eftersom det snart är påsk. Några har kommit därifrån, men jag kan inte lova hur länge det kommer att dröja för dem som är kvar. Vi är väldigt väldigt ledsna över det som hänt säger hon.

Resenärerna kommer att få ersättning enligt den regelbok som finns i sådana här situationer, lovar Elisabeth Manci. De ska då vända sig till SAS kundrelationsavdelning.

Karin Thurfjell