Telerådgivningsbyrå ska hjälpa kunderna

"Målet är att vi ska ha nöjda kunder"

NYHETER

Missnöjet med tele- och IT-operatörer har varit stort. Nu startar branschen en rådgivningsbyrå för att komma tillrätta med problemen.

– Det är en marknad där utvecklingen har varit mycket snabb och det kan vara förklaringen till att en del konsumenter har upplevt problem, säger Mattias Grafström som är VD för Konsumenternas tele- och rådgivningsbyrå.

I oktober öppnar de sitt kontor i Stockholm.

– Troligtvis blir det den andra veckan i oktober och då kommer vi även ha en hemsida, www.ktib.se, där man då kommer kunna få mer information.

Själv har han personligen inte upplevt problem med sin tele- och IT-operatör.

– Nej jag har klarat mig oförskämt bra. Men jag är insatt och det är ju inte alla som är det och då kan man vända sig till oss och få hjälp.

Enligt Mattias Grafström planeras den nya hemsidan bli en viktig hjälp för konsumenterna.

– Där ska det finnas mycket information där man kan få tips och råd. Vi kommer även ha tre timmars telefontid varje dag där vi kan lotsa kunderna vidare.

Kritik från konsumentministern

Skälet till att branschen startar en särskild rådgivningsbyrå är bland annat kritiken från konsumentminister Ann-Christin Nykvist som ansett att vissa oseriösa företag har skapat en otrygghet bland kunderna. Den fristående rådgivningsbyrån ska stärka förtroendet för tele- och IT-företagen hos konsumenterna.

– Målet är att vi ska ha nöjda kunder. Det här kommer bli ett lärande och vi ska göra det lättare för konsumenterna. Vi vill räta ut frågetecknen, säger Ylva Hambraeus Björling, vd för branschorganet IT-företagen.

Hon menar att branschen till viss del fått orättvis kritik.

– Modemkapning är till exempel något som inte är branschens fel, säger hon.

Enligt henne är det ett fåtal företag som inte behandlar kunderna väl.

– Vi vill bara ses seriösa företag i branschen och de seriösa står bakom den här satsningen. Men tyvärr uppstår det ibland missförstånd ändå och vår ambition är att det i framtiden ska bli så få som möjligt.

Susanna Vidlund