Allt fler blåsta på e-handel - svenskar klagar mest

Rutinerade e-köpare oftare blåsta än andra

NYHETER

Alltfler svenskar köper varor över nätet och i takt med detta ökar även bedrägerierna. Falska bolag lurar konsumenterna att betala i förskott och skickar sedan aldrig några varor.

- Exempelvis blev en svensk man blåst på 50 000 kronor när han skulle köpa en motorcykel från Spanien, säger Fredrik Nordquist på Konsument Europa.

Fredrik Nordquist är jurist på Konsument Europa som är knutet till Konsumentverket. Han berättar att klagomålen från lurade e-köpare rinner in i en strid ström.

- Vad det främst handlar om är att köparna lurats att betala i förskott och sedan aldrig får några varor, säger Fredrik Nordquist.

Tvärtemot vad man kan tro är det oftare erfarna nätköpare som blir blåsta jämfört med nybörjare.

- Ofta har de här personerna handlat på nätet ett tag och blivit våghalsiga i jakt på det stora fyndet, säger Fredrik Nordquist.

Företagen existerar bara på pappret

Den största anledningen till att så många låter sig luras att betala i förskott är de så kallade escrowföretagen.

- Ett escrowföretag är ett neutral tredje part i en transaktion. Köparen deponerar pengarna i ett sådant företag och företaget håller sedan pengarna tills varan levererats till köparen, säger Fredrik Nordquist.

Problemet är att många startar så falska escrowföretag som bara existerar på pappret. Dessa företag finns i tre till fyra veckor, ungefär så länge som leveranstiden för en vara. Sedan går de upp i rök, och köparen har blivit blåst på både pengar och varor.

" Bedragarna är skickliga"

- Bedragarna har blivit allt skickligare och de falska hemsidorna för escrowföretagen ser ofta mycket trovärdiga ut. Men mitt råd är att aldrig acceptera något escrowföretag som säljaren föreslår. De stora auktionssajterna och försäljningssajterna har egna sådana företag, och vid minsta tveksamhet ska köparen kontakta sajten för att se vad som gäller.

338 klagomål under 2005

Bedragarna lockar ofta kunder med dyra saker med status.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant är det förmodligen det. Visst kan man göra fynd på nätet, men så billigt som halva priset är det aldrig, säger Fredrik Nordquist.

Under 2005 kom det in 338 klagomål från missnöjda e-köpare, en ökning med 50 procent jämfört med 2004.

- Exempelvis var det en svensk man som blev blåst på 50 000 kronor när han skulle köpa en motorcykel från Spanien. En annan betalade över 40 000 kronor för en gitarr som aldrig levererades, säger Fredrik Nordquist.

Så här handlar du säkert på nätet

Anna Lindström