Toppkoll på Kallax

Du får inte flyga utan fingeravtryck

NYHETER

Skippa legitimationen - använd fingret!

Så har SAS löst identifieringen av flygresenärer i Luleå.

- Det är positivt med ökad säkerhet, säger Carin Ellström, som just ska kliva på planet till Arlanda.

Visar fingret Carin Ellström lämnar sitt fingeravtryck. Tack vare det kan hon kliva ombord på SAS inrikesflyg vid Kallax flygplats utanför Luleå.
Foto: ALF LINDBERGH
Visar fingret Carin Ellström lämnar sitt fingeravtryck. Tack vare det kan hon kliva ombord på SAS inrikesflyg vid Kallax flygplats utanför Luleå.

Hon tycker inte att det känns integritetskränkande att lämna sitt fingeravtryck.

- Nej, jag finns ju ändå med mitt namn på passagerarlistan.

Sedan i maj i år är alla flygresenärer tvungna att legitimera sig både vid inlämningen av bagaget och vid ombordstigningen. Skälet är att personalen ska veta säkert att den passagerare som lämnar in bagaget är samma person som går ombord. Det är en av många säkerhetsföreskrifter som har införts efter 11 september 2001.

Går fortare

- När 150 passagerare ska stiga ombord och alla ska visa sina ID-kort så tar det lite mer tid, säger Carina Johansson vid SAS i Luleå på Kallax flygplats.

SAS provar nu att snabba på identifieringen med ett förenklat fingeravtryck.

- Egentligen är det inte ett riktigt fingeravtryck, utan nio punkter på fingertoppen som registreras, säger Carina Johansson.

Vid bagageinlämningen och ombordstigningen finns läsare där passagerarna får sätta sitt finger.

Direkt efter flygresan raderas alla data, och går inte att återskapa.

Datainspektionen har krävt att fingeravtrycken ska vara frivilliga för passagerarna. Den som vill kan därför fortsätta att identifiera sig med sitt ID-kort.

Om försöket faller väl ut ska SAS inom några månader införa fingeridentifikation på alla sina inrikesresor.

Tidigare artiklar:

Ulrika Vallgårda