Drinkarna är religion

Nunnor samsas med Paris Hilton på menyn

NYHETER

Var är brudarna?

Det är inte bara en fras från en 90-talsreklam utan en högst relevant fråga att ställa på Elverket.

Och dessutom: var är killarna?

Elverket var ett populärt ställe på 90-talet – det är i det årtiondet baren har stannat också med undantag för de goda drinkarna.
Foto: magnus wennman
Elverket var ett populärt ställe på 90-talet – det är i det årtiondet baren har stannat också med undantag för de goda drinkarna.

För stället är folktomt en lördagskväll.

Kanske blir det mer fart på stället när det spelas fler och större föreställningar på Elverkets scen senare i höst?

Men ändå.

Man kan fråga sig om det har med nyss nämnda årtionde att göra. För Elverket var ett av de populäraste ställena då och dessvärre känns det lite som om det har fastnat i den perioden. I alla fall vad det gäller inredning, från de nordiskt ljusa trästolarna till Absolut vodka-flaskorna som står uppställda i högst upp i baren med regelbundna avstånd.

Med ljusa jeans

Det känns lite som den populära fotbollskillen från högstadiet som fortfarande i dag går omkring i Aqua Limone-tröjor och ljusa jeans. Andra 90-talshak har åldrats med mer värdighet, East till exempel. Men så har de också sakta men kontinuerligt uppdaterat sig på olika sätt.

Drick en Paris

På Elverket känns det bara som att drinklistan har uppdaterats, men den är i och för sig bra. Där kan man dricka alltifrån en Hawaiian tropic-doftande "Paris Hilton" till en "Wicked nun" med äkta heligt vatten från Vatikanen i. Det finns också drinkar som heter "Catholic priest" och "Demon blood" så man skönjer ett visst tema.

Frågan är då hur det är tänkt att Paris passar in?

Vill man tolka det postmodernistiskt så kan budskapet vara att kändisskap är den nya religionen.

Och det kära vänner, det är 2000-tal.

Barombudskvinnan