Förarlöst tåg dödskrockade

Körde rätt in i underhållsfordon: 22 omkom

NYHETER

BERLIN

Det förarlösa tåget gick i 200 kilometer i timmen.

Plötsligt stod en arbetsvagn mitt i vägen på rälsen.

Olyckan har hittills kostat 22 människor livet.

skadade lyfts ur tåget Det supersnabba Transrapidtåget krockade med ett arbetsfordon som stod på rälsen. 22 passagerare omkom i den våldsamma kraschen.
Foto: SCANPIX
skadade lyfts ur tåget Det supersnabba Transrapidtåget krockade med ett arbetsfordon som stod på rälsen. 22 passagerare omkom i den våldsamma kraschen.

Det tyska förarlösa tåget Transrapid svävar över rälsen med hjälp av magnetteknik. Som snabbast går tåget i 450 kilometer i timmen.

Varje dag tar upp mot 1000 turister och besökare chansen till en hisnande provtur på den 32 kilometer långa testbanan mellan småstäderna Dörpen och Lathen.

Anställda ombord

I går morse, strax före klockan 10, fanns 29 personer ombord, de flesta anställda på Transrapid och deras vänner som bjudits in.

Av oklara skäl, men troligen den mänskliga faktorn, var samtidigt två män sysselsatta med att kontrollera rälsen.

När det extremt snabba tåget kraschade i deras arbetsvagn slets den första Transrapidvagnen isär som en öppnad konservburk.

- Det lät som en jätteexplosion, säger Karl-Heinz Hegge, som bor vid olycksplatsen.

Använde kranbilar

Vraken efter de två tågen blev stående på rälsen på fyra meters höjd. Räddningsmanskapet tvingades lyfta ner de skadade med kranbilar.

10 svårt skadade resenärer fördes till sjukhus i går, en av dem avled senare på kvällen.

Då hade räddningsmanskapet ännu inte lyckats ta sig in i alla de kraschade vagnarna, men hoppet om att hitta fler överlevande anses mycket litet.

Slungades 300 meter

Även likhundar används i sökandet, enligt uppgifter skall några av offren ombord ha slungats ut ur tåget och över 300 meter från olycksplatsen.

Transrapid-projektet har pågått i 22 år och brukar omtalas som den tyska ingenjörskonstens flaggskepp.

Asbjørn Svarstad