Snacka om flopp, Connex

Nya namnet får underkänt av resenärerna

1 av 2 | Foto: fredrik hofgaard
Mikael Fraemkel, 20, Lidingö och Nicolette Suraga, 20, Stockholm tycker att det ser ut som en logga för en glasögonaffär. ”Bilden påminner ju om ett öga. Det passa inte för Connex”, säger Mikael.
NYHETER

Är det en optikfirma?

Ett nytt mineralvatten? Eller kanske ett bensinbolag?

Nej, det är Stockholms lokaltrafik.

Connex är historia.

Med start i december stöps trafikföretaget om och får nytt utseende.

Stockholmarna ska nu lära sig säga Veolia istället - och bekanta sig med den nya logotypen.

Det finns en del att göra på den punkten.

Ingen i Aftonbladets enkät lyckades koppla ihop vare sig logotyp eller namn med Stockholms lokaltrafik.

Däremot med mineralvatten.

- Det ser ut som Lokavatten, eller någonting ditåt i alla fall, säger Christian Genborn.

Ingen reklamkampanj

Mobilföretag, optiker och bensinmack var andra gissningar från allmänheten.

Connex tänker dock inte starta någon stor kampanj för att banka in det nya namnet i våra medvetanden.

-Nej, vi kommer att genomföra namnbytet så kostnadseffektivt som möjligt för att undvika höga kostnader, säger informationschefen Anette Ullskog.

Facket på Connex är skeptiskt.

Ansiktslyftningen befaras kosta miljoner.

– Det känns onödigt när företaget blöder ekonomiskt, säger Pierre Sandberg,

klubbordförande på SEKO.

Kommunals representant, Christer Lindh, är lugnare:

– Connex moderbolag heter Veolia, så det här är inte så konstigt. Det är mest något man rycker på axlarna åt.

Dubbla namn några år

Namnbytet är beordrat av franska Veolia environment, som bland annat äger Connex.

Anette Ullskog betonar att namnändringen ska bli så billig som möjligt. Nya uniformer och skyltar fasas in allteftersom de gamla slits ut.

– Så vi kommer att få leva med dubbla namn i ett par år, säger hon.

Dan Panas