Expert bedömer: Lasten lossnade

Däckslasten rasade ner på babordssidan

NYHETER

Sten Andersson, utredningschef på Sjöfartsverket, gör den preliminära bedömningen att det är lastförskjutning som orsakat olyckan.

På Sjöfartsverket bilder kan man också tydligt se att containers på däck har lossnat och lagt sig på fartygets babordssida.

Det inträffar väldigt få fartygsolyckor i Östersjön, sett till den kolossala trafiken där. Det beror bland annat på att trafiken separeras i olika leder, enligt Sjöfartsverkets utredningschef Sten Andersson.

Men mot väder hjälper inte det.

Hans preliminära bedömning av den aktuella olyckan är att det handlar om lastförskjutning på grund av det hårda vädret.

2004 sjönk den lettiska fiskebåten Astrida utanför Ölands södra kust. Hon blev troligen påkörd av ett annat fartyg. Sex personer omkom.

2003 sjönk fiskebåten Drott från Klintehamn i området runt Karlsöarna, sannolikt efter nedisning. Två personer omkom.

1994 sjönk det estniska passagerarfartyget Estonia i en storm. Orsaken till haveriet är ännu omstridd. Omkring 850 personer, varav cirka 500 svenskar, omkom.

1993 förliste den polska färjan Jan Heweliusz i södra Östersjön. Orsaken är inte klarlagd. 54 personer omkom, bland dem sju svenska lastbilschaufförer.

Robert Triches, TT