Två döda i katastrofen

En sjöman blev kvar i vattnet - en avled på sjukhus av sina skador

Finnbirch kapsejsade i mycket hårt väder i går kväll.
Foto: Räddningshelikopter 997/Scanpix
Finnbirch kapsejsade i mycket hårt väder i går kväll.
NYHETER

En besättningsman har avlidit av sina skador sedan svenska lastfartyget Finnbirch gått till botten strax öster om norra Öland.

På torsdagsmorgonen gav sjöräddningen upp sökandet efter den siste sjömannen, sedan 13 bärgats.

– Läkare har bedömt att han inte längre kan vara vid liv, säger biträdande sjöräddningsledare Birgitta Rosander.

– En 52-årig man fördes svårt skadad till länssjukhuset i Kalmar och kunde inte räddas där, sade sjöräddningsledaren Björn Wrandel till TT under natten efter att ha fått beskedet om dödsfallet av sjukvården.

Wrandel sade att sökandet efter den saknade besättningsmedlemmen fortsätter tillsvidare.

– Nu har vi också fått ett sjöräddningsfartyg på plats och det letar tillsammans med två helikoptrar.

Vattentemperaturen är inte extremt låg, tio plusgrader, och den saknade hade överlevnadsdräkt. Därför kan han ha chansen att överleva om han inte fått svåra skador vid haveriet eller följt med fartyget ned i djupet.

– Sikten har förbättrats ordentligt sedan det ymniga snöandet upphört. Men det blåser fortfarande hårt och vågorna är fyra–fem meter höga, sade Wrandel.

13 av 14 bärgade

Strax efter midnatt hade 13 av de 14 från Finnbirch bärgats. Fartyget sjönk på onsdagskvällen sedan det drivit redlöst i flera timmar i snöstorm.

Vädret var så hårt i området, 20 meter i sekunden, att ett par mindre räddningsbåtar från trakten tvingades vända om.

Fyra handelsfartyg skyndade till haveristen och deltog i räddningsarbetet tillsammans med helikoptrarna. Att vinscha upp besättningen direkt från det kapsejsade fartyget var omöjligt eftersom master och antenner var i vägen. Det var helt enkelt för riskfyllt för helikopterbesättningarna.

När fartyget sjönk strax efter halv åtta på kvällen blev läget ett annat och helikoptrarna inledde ett febrilt arbete med att rädda sjömännen ur vågorna.

Bärgade i omgångar

Först lyckades en helikopter få upp sju besättningsmän. Senare plockades tre man upp från en livflotte och till sist fick en helikopter upp ytterligare tre personer.

Utöver den 52-årige mannen som avled uppges ingen ur besättningen ha fått livshotande skador. Befälhavaren bröt ett ben när han föll ner i ett svårtillgängligt utrymme på fartyget men övriga besättningen lyckades få upp honom.

Bland skadorna på de första sju som fördes in till länssjukhuset i Kalmar finns benbrott, armbrott och skallskador, uppgav helikopterpersonalen på Kalmar flygplats.

Lastförskjutning ett problem

Lindholmens vd Jan Larsén sade till TT att han inte haft någon direktkontakt med besättningen utan bara med sjöräddningen. Han ville inte säga något om varför fartyget råkade i sjönöd och slutligen sjönk.

– Men lastförskjutningar är ett problem vid hårt väder, särskilt med så tung last som containrar och trailrar, sade han.

Tidigt på torsdagsmorgonen beslöt sjöräddningen att avbryta sökandet efter den saknade sjömannen.

– Läkare har bedömt att han inte längre kan vara vid liv efter ha legat i vattnet över tio timmar. Sedan lämnar vi över till polisen, säger biträdande sjöräddningsledaren Birgitta Rosander till TT.

– Vattnet är för kallt att ligga i så länge även om man har skyddsdräkt.

De två helikoptrarna, en svensk och finländsk, som letat avbröt sitt arbete sent på natten. Kvar utanför Öland är ett av kustbevakningens fartyg som skulle få sällskap sent på natten av ytterligare ett kustbevakningsfartyg. Även andra fartyg som passerat olycksplatsen uppmanades att hjälpa till.

– Vårt sökande försvårades av den grova sjön även om sikten blev bättre när snögloppet upphörde.

Fartyget Finnbirch är ett 155 meter långt roro-fartyg, alltså ett fartyg som lastas via för eller akter. Det ägdes av rederiet Lindholmen Shipping och byggdes 1978.

Tidigare

TT