Överlevde Rörö-olyckan – räddade liv i natt

Ytbärgaren Jacob de Vries var med vid fartygsolyckan i natt.

Containerfartyget MV Finnbirch sjönk igår kväll mellan Öland och Gotland. Två män omkom.
Foto: RÄDDNINGSHELIKOPTER 997/SCANPIX
Containerfartyget MV Finnbirch sjönk igår kväll mellan Öland och Gotland. Två män omkom.
NYHETER

Göteborg

För tre år sedan överlevde ytbärgaren Jacob de Vries den svåra helikopterolyckan vid Rörö utanför Göteborg.

Nu deltog han i räddningsarbetet vid fartygshaveriet mellan Öland och Gotland.

Jacob de Vries efter helikopterkraschen 2003 vid Rörö utanför Göteborg. Han var ende överlevande.
Foto: Roger Lundsten
Jacob de Vries efter helikopterkraschen 2003 vid Rörö utanför Göteborg. Han var ende överlevande.

Jacob de Vries tvekade aldrig att fortsätta som ytbärgare efter olyckan vid Rörö.

- Jag tänkte inte så mycket i den aspekten att det kan hända igen och sådana saker. Men visst är det ett riskfyllt yrke - men man riskerar ju inte sitt liv varje gång man åker ut på ett uppdrag. Och det är ett mycket roligt och tillfredsställande jobb, säger han.

Det var en kväll i november 2003 som Jacob de Vries helikopter kraschade när han som värnpliktig ytbärgare deltog i en övning i Göteborgs skärgård. Sex kamrater till honom omkom, själv blev han ensam överlevande.

Svaga minnen

TT: Vilka känslor fick du när du nu åkte ut på det här uppdraget?

- Jag minns inte mycket av haveriögonblicket vid olyckan som jag själv var med om, och jag tror att det är mycket därför jag inte får någon traumaupplevelse som spelas upp för mig igen. Jag tänker därför inte på det på det sättet.

Militärhelikoptern störtade i havet på väg ut till en övning. Jacob de Vries hamnade i vattnet, men togs upp av ett räddningsfartyg och fördes till sjukhus där han vårdades för sina skador.

Den nu 22-årige Jacob de Vries är i dag anställd som civil ytbärgare på Norrlandsflyg, som sköter sjöräddningsuppdrag. Hans hemmabas är Visby.

Snöbyar

Larmet om olyckan mellan Öland och Gotland kom vid 16-tiden på onsdagen. Man fick besked om vad det gällde, och rutinerna gick i gång.

- Besättningen klär om, drar ut helikoptern, går ombord och sticker i väg.

Under färden ut mot haveristen fick man uppdaterad information.

Jacob de Vries helikopter var först på plats, men den aktiva räddningsinsatsen fick vänta. Vädret var mycket svårt, det var snöbyar, och stormen piskade upp flera meter höga vågor. Riskerna var stora för att det skulle kunna gå illa även för helikoptrarna.

- Tar man en chansning och havererar själv, ställer man till med ännu mer problem.

Känslomässigt svårt

Fler helikoptrar anlände och till sist kunde man påbörja uppvinschningen av de nödställda sjömännen från vattnet och från räddningsflottar.

Själv kom Jacob de Vries bara halvvägs ner till haveristen, det blev krångel med helikoptern som gjorde att man tvingades avbryta. Och sådant är känslomässigt svårt.

- Det enda man vill när man sitter uppe i dörren, eller som jag halvvägs ner, är att komma ner och få upp allihopa, förklarar Jacob de Vries.

Bengt Nordin/TT