Kolla! Vi är

NYHETER

Mediehuset Aftonbladet går bättre än någonsin.

Det tredje kvartalet är det hittills bästa.

-Det här är jättekul, säger Aftonbladets vd Carl Gyllfors.

Mediahuset Aftonbladet gjorde ännu ett positivt kvartal - faktiskt det bästa tredje kvartalet i tidningen historia.

För tredje kvartalet i år redovisar koncernen en vinst efter finansnetto på 87 miljoner kronor. Det ska jämföras med vinsten på 82 miljoner kronor för samma kvartal förra året.

Omsättningen ökade från 597 miljoner till hela 711 miljoner kronor.

Aftonbladet Hierta AB:s vd Carl Gyllfors är nöjd:

-Det är jättekul att vi klarar att visa sådana siffror, trots att vi under perioden haft stora kostnader för projektering av gratistidningen Punkt SE och Aftonbladet TV7, säger han.

Trots storsatsningar

Kostnaderna för att starta den nya tidningen Punkt SE och tv-kanalen Aftonbladet TV7 uppgår under perioden till 19 miljoner kronor.

Trots det hoppas Aftonbladet på en ny rekordvinst för hela året.

-Det beror ju på utvecklingen av alla enheterna. Det kan bli tufft, men vi har en god chans, säger Carl Gyllfors.

Tidningsverksamheten visar på en fortsatt god resultatnivå. Koncernens annonsförsäljning visar en ökning med 34 procent under perioden.

Tidningen Aftonbladet och www.aftonbladet.se behåller sin dominerande ställning när det gäller antalet läsare och unika besök.

Den gemensamma dagliga räckvidden för papper och nät är 2,6 miljoner (2,5), vilket är närmare en miljon fler läsare än Expressen, GT och KvP har tillsammans.

Aftonbladetkoncernens rörelseresultat för perioden januari-september 2006 uppgår till 275 (257) miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto uppgår till 282 (256) miljoner kronor.

Koncernen omsatte 1,9 (1,7) miljarder kronor och redovisar en tillväxt på 13 (12) procent under perioden.

Mira Micic